Fantasy imitating reality : Gender and discourse in the console role-playing game Lost Odyssey
Peliteollisuuden suosio on kasvanut viime vuosina. Koska ihmiset viettävät yhä enemmän aikaa
pelien parissa, on aiheellista tutkia myös pelien maailmaa. Tähän asti tutkimuksien näkökulma
on ollut se, miten pelaajat kommunikoivat keskenään ja miten pelit vaikuttavat pelaajien
identiteetteihin. Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli tarkkailla kielenkäytön ja sukupuolen
suhdetta konsoliroolipelissä nimeltään Lost Odyssey. Erityinen kiinnostuksen kohde oli, miten
sukupuoli luodaan diskurssin avulla kyseisessä pelissä. Lisäksi tutkimuksessa tarkkailtiin,
vastasiko sukupuolien esittäminen todellisuutta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli myös
luoda pohjaa mahdollisille tuleville ja syventäville tutkimuksille.
Tutkimuksessa tallennettiin pelin kaikki keskustelukohtaukset, joissa pelin päähahmot olivat
pääroolissa. Näistä kaikista kohtauksista valittiin satunnaisesti kahdeksan kappaletta
varsinaiseen analysointiin. Nämä kohtaukset litteroitiin ja tutkittiin
diskurssianalyysimenetelmin. Lisäksi hahmojen ulkoasua ja ääntä arvioitiin, koska peleissä ne
ovat merkittävässä osassa uskottavien pelihahmojen luomisessa. Konsolipeleissähän
visuaalisuus on erittäin tärkeässä roolissa.
Tulokset osoittivat, että fyysinen ulkomuoto ja ääni ovat oleellinen osa hahmojen sukupuoliidentiteettien
luomisessa. Lisäksi voitiin havaita, että pelihahmot vastasivat suurin piirtein
todellisuudessakin vallitsevia käsityksiä sukupuolesta ja sukupuolirooleista. Tässä mielessä
voidaankin sanoa, että fantasia imitoi todellisuutta. Tutkimuksen rajallisuuden takia
tutkimustuloksia ei voida soveltaa kaikkiin konsoliroolipeleihin vaan lisätutkimusta tarvitaan.
Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa jatkotutkimuksessa. Tutkimusaihetta voi laajentaa
roolipelihahmojen identiteettien analysointiin ja kenties eri roolipelien vertailuun.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The limits of fantasy : a comparative study of the representations of gender, ethnicity and class in the console fantasy role-playing games Lost Odyssey and Final Fantasy XIII
Ekman, Marianne (2013)Peliteollisuuden suosio kasvaa jatkuvasti. Ihmiset pelaavat yhä enemmän, joten on aiheellista tutkia itse pelejä. Niitä on tutkittu monelta eri näkökannalta, kuten millaisissa rooleissa mies- ja naispelihahmot ovat toisiinsa ... -
Contents and functions of dramatizations in team decision making
Horila, Tessa (Sage Publications, Inc., 2021)This study examines the contents and functions of dramatizations in natural team decision making. Theoretically, the study employs symbolic convergence theory to understand decision making as a complex phenomenon constructed ... -
The loving heart of a mother or a greedy politician? : media representations of female presidents in Liberia and Malawi
Sihvonen, Elina (2016)Pro gradu-tutkielmassani tarkastelen miten kahta afrikkalaista naispresidenttiä - Liberian presidentti Ellen Johnson Sirleafiä, ja Malawin presidentti Joyce Bandaa on kuvattu mediassa. Tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää ... -
“For how long will teachers endure?” : representations of teachers in newspaper headlines preand mid-pandemic
Kousa, Juha-Pekka (2023)Opettajat ovat ammattikuntana ryhmä, josta jokaisella on jonkinlaisia kokemuksia. Näiden kokemusten perusteella ihmiset luovat käsityksen siitä, millaisia opettajat ovat. Myös medialla on oma roolinsa eri ihmisryhmien, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.