Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorEkman, Marianne
dc.date.accessioned2010-06-04T11:25:05Z
dc.date.available2010-06-04T11:25:05Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24211
dc.description.abstract Peliteollisuuden suosio on kasvanut viime vuosina. Koska ihmiset viettävät yhä enemmän aikaa pelien parissa, on aiheellista tutkia myös pelien maailmaa. Tähän asti tutkimuksien näkökulma on ollut se, miten pelaajat kommunikoivat keskenään ja miten pelit vaikuttavat pelaajien identiteetteihin. Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli tarkkailla kielenkäytön ja sukupuolen suhdetta konsoliroolipelissä nimeltään Lost Odyssey. Erityinen kiinnostuksen kohde oli, miten sukupuoli luodaan diskurssin avulla kyseisessä pelissä. Lisäksi tutkimuksessa tarkkailtiin, vastasiko sukupuolien esittäminen todellisuutta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli myös luoda pohjaa mahdollisille tuleville ja syventäville tutkimuksille. Tutkimuksessa tallennettiin pelin kaikki keskustelukohtaukset, joissa pelin päähahmot olivat pääroolissa. Näistä kaikista kohtauksista valittiin satunnaisesti kahdeksan kappaletta varsinaiseen analysointiin. Nämä kohtaukset litteroitiin ja tutkittiin diskurssianalyysimenetelmin. Lisäksi hahmojen ulkoasua ja ääntä arvioitiin, koska peleissä ne ovat merkittävässä osassa uskottavien pelihahmojen luomisessa. Konsolipeleissähän visuaalisuus on erittäin tärkeässä roolissa. Tulokset osoittivat, että fyysinen ulkomuoto ja ääni ovat oleellinen osa hahmojen sukupuoliidentiteettien luomisessa. Lisäksi voitiin havaita, että pelihahmot vastasivat suurin piirtein todellisuudessakin vallitsevia käsityksiä sukupuolesta ja sukupuolirooleista. Tässä mielessä voidaankin sanoa, että fantasia imitoi todellisuutta. Tutkimuksen rajallisuuden takia tutkimustuloksia ei voida soveltaa kaikkiin konsoliroolipeleihin vaan lisätutkimusta tarvitaan. Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa jatkotutkimuksessa. Tutkimusaihetta voi laajentaa roolipelihahmojen identiteettien analysointiin ja kenties eri roolipelien vertailuun.   en
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherLost Odysseyen
dc.subject.otherdiscourse analysisen
dc.subject.othergenderen
dc.titleFantasy imitating reality : Gender and discourse in the console role-playing game Lost Odyssey
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201006042003
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot