dc.contributor.author | Ekman, Marianne | |
dc.date.accessioned | 2010-06-04T11:25:05Z | |
dc.date.available | 2010-06-04T11:25:05Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24211 | |
dc.description.abstract | Peliteollisuuden suosio on kasvanut viime vuosina. Koska ihmiset viettävät yhä enemmän aikaa
pelien parissa, on aiheellista tutkia myös pelien maailmaa. Tähän asti tutkimuksien näkökulma
on ollut se, miten pelaajat kommunikoivat keskenään ja miten pelit vaikuttavat pelaajien
identiteetteihin. Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli tarkkailla kielenkäytön ja sukupuolen
suhdetta konsoliroolipelissä nimeltään Lost Odyssey. Erityinen kiinnostuksen kohde oli, miten
sukupuoli luodaan diskurssin avulla kyseisessä pelissä. Lisäksi tutkimuksessa tarkkailtiin,
vastasiko sukupuolien esittäminen todellisuutta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli myös
luoda pohjaa mahdollisille tuleville ja syventäville tutkimuksille.
Tutkimuksessa tallennettiin pelin kaikki keskustelukohtaukset, joissa pelin päähahmot olivat
pääroolissa. Näistä kaikista kohtauksista valittiin satunnaisesti kahdeksan kappaletta
varsinaiseen analysointiin. Nämä kohtaukset litteroitiin ja tutkittiin
diskurssianalyysimenetelmin. Lisäksi hahmojen ulkoasua ja ääntä arvioitiin, koska peleissä ne
ovat merkittävässä osassa uskottavien pelihahmojen luomisessa. Konsolipeleissähän
visuaalisuus on erittäin tärkeässä roolissa.
Tulokset osoittivat, että fyysinen ulkomuoto ja ääni ovat oleellinen osa hahmojen sukupuoliidentiteettien
luomisessa. Lisäksi voitiin havaita, että pelihahmot vastasivat suurin piirtein
todellisuudessakin vallitsevia käsityksiä sukupuolesta ja sukupuolirooleista. Tässä mielessä
voidaankin sanoa, että fantasia imitoi todellisuutta. Tutkimuksen rajallisuuden takia
tutkimustuloksia ei voida soveltaa kaikkiin konsoliroolipeleihin vaan lisätutkimusta tarvitaan.
Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa jatkotutkimuksessa. Tutkimusaihetta voi laajentaa
roolipelihahmojen identiteettien analysointiin ja kenties eri roolipelien vertailuun. | en |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Lost Odyssey | en |
dc.subject.other | discourse analysis | en |
dc.subject.other | gender | en |
dc.title | Fantasy imitating reality : Gender and discourse in the console role-playing game Lost Odyssey | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201006042003 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |