The limits of fantasy : a comparative study of the representations of gender, ethnicity and class in the console fantasy role-playing games Lost Odyssey and Final Fantasy XIII
Peliteollisuuden suosio kasvaa jatkuvasti. Ihmiset pelaavat yhä enemmän, joten on aiheellista tutkia itse pelejä. Niitä on tutkittu monelta eri näkökannalta, kuten millaisissa rooleissa mies- ja naispelihahmot ovat toisiinsa verrattuna, miten hahmot kuvataan ja miten ne vastaavat todellisuutta. Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli tarkkailla pelien keskustelukohtauksia ja havainnoida miten pääpelihahmojen sukupuoli, etnisyys ja luokka rakennetaan kahdessa japanilaisessa konsoliroolipelissä Lost Odyssey ja Final Fantasy XIII. Tutkimuksen perustana käytettiin identiteetin intersektionaalisuutta. Tutkimuksessa verrattiin edellä mainittuja pelejä keskenään ja tutkimustuloksia verrattiin olemassa oleviin tutkimustuloksiin. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan mahdollistavan lisätutkimuksia aiheeseen liittyen.
Tutkimuksessa keskityin pääpelihahmojen ulkonäköön, vaatetukseen, ääneen, käyttäytymiseen
ja rooliin. Analyysia varten pelien elokuvamaisista kohtauksista otin esimerkkejä, jotka toivat hyvin esiin miten pelihahmojen identiteetit on rakennettu. Tutkimuksen vertailevan luonteen takia molemmissa peleissä keskityin samoihin asioihin, jonka jälkeen tutkin, että minkälaisia yhtäläisyyksiä peleissä esiintyi.
Tulokset osoittivat, että ulkonäkö ja ääni ovat oleellisia hahmojen identiteettien luomisessa. Lisäksi oli selkeää, että molemmat sukupuolet ja eri yhteiskuntaluokat olivat tasapuolisesti edustettuina peleissä. Voidaan kuitenkin havaita, että peleissä esiintyy vähemmän eri etnisten ryhmien edustajia. Tutkimuksen rajallisuuden takia tutkimustuloksia ei voida soveltaa kaikkiin konsoliroolipeleihin, saati muihin peligenreihin, vaan lisätutkimusta tarvitaan.
Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa jatkotutkimuksessa. Tutkimusaihetta voi laajentaa roolipelihahmojen identiteettien analysointiin ja kenties eri roolipelien vertailuun.
...
Muu nimeke
Comparative study of the representations of gender, ethnicity and class in the console fantasy role-playing games Lost Odyssey and Final Fantasy XIIIAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“For how long will teachers endure?” : representations of teachers in newspaper headlines preand mid-pandemic
Kousa, Juha-Pekka (2023)Opettajat ovat ammattikuntana ryhmä, josta jokaisella on jonkinlaisia kokemuksia. Näiden kokemusten perusteella ihmiset luovat käsityksen siitä, millaisia opettajat ovat. Myös medialla on oma roolinsa eri ihmisryhmien, ... -
How bright are the Nordic Lights? : job quality trends in Nordic countries in a comparative perspective
Mustosmäki, Armi (University of Jyväskylä, 2017)Nordic countries stand out from the rest of the Europe in terms of job quality. Comparative research literature sought to explain the distinctiveness of Nordic countries with diverse sets of institutional frameworks. ... -
"Sculpt a killer body": Representation of gender in Men's Health and Women's Health
Kanta-oksa, Sanni (2018)Aikakauslehdillä on runsaasti vaikutusvaltaa, ja ne pystyvät helposti vaikuttamaan lukijoidensa ajatuksiin ja asenteisiin. Näkyvyytensä ansiosta ne pystyvät vaikuttamaan siihen, miten mistäkin asioista kulloinkin keskustellaan; ... -
Moral Orders of Mobility : Youth Aspirations and ‘Doing’ Social Position in Finland
Nikunen, Minna; Ikonen, Hanna-Mari (SAGE Publications, 2021)By studying the moral orders that young Finnish adults (aged 18–30) attach to geographical mobility, this article reveals previously neglected relationships between aspiration and mobility. The 40 young adult interviewees ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.