Fantasy imitating reality : Gender and discourse in the console role-playing game Lost Odyssey
Peliteollisuuden suosio on kasvanut viime vuosina. Koska ihmiset viettävät yhä enemmän aikaa
pelien parissa, on aiheellista tutkia myös pelien maailmaa. Tähän asti tutkimuksien näkökulma
on ollut se, miten pelaajat kommunikoivat keskenään ja miten pelit vaikuttavat pelaajien
identiteetteihin. Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli tarkkailla kielenkäytön ja sukupuolen
suhdetta konsoliroolipelissä nimeltään Lost Odyssey. Erityinen kiinnostuksen kohde oli, miten
sukupuoli luodaan diskurssin avulla kyseisessä pelissä. Lisäksi tutkimuksessa tarkkailtiin,
vastasiko sukupuolien esittäminen todellisuutta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli myös
luoda pohjaa mahdollisille tuleville ja syventäville tutkimuksille.
Tutkimuksessa tallennettiin pelin kaikki keskustelukohtaukset, joissa pelin päähahmot olivat
pääroolissa. Näistä kaikista kohtauksista valittiin satunnaisesti kahdeksan kappaletta
varsinaiseen analysointiin. Nämä kohtaukset litteroitiin ja tutkittiin
diskurssianalyysimenetelmin. Lisäksi hahmojen ulkoasua ja ääntä arvioitiin, koska peleissä ne
ovat merkittävässä osassa uskottavien pelihahmojen luomisessa. Konsolipeleissähän
visuaalisuus on erittäin tärkeässä roolissa.
Tulokset osoittivat, että fyysinen ulkomuoto ja ääni ovat oleellinen osa hahmojen sukupuoliidentiteettien
luomisessa. Lisäksi voitiin havaita, että pelihahmot vastasivat suurin piirtein
todellisuudessakin vallitsevia käsityksiä sukupuolesta ja sukupuolirooleista. Tässä mielessä
voidaankin sanoa, että fantasia imitoi todellisuutta. Tutkimuksen rajallisuuden takia
tutkimustuloksia ei voida soveltaa kaikkiin konsoliroolipeleihin vaan lisätutkimusta tarvitaan.
Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa jatkotutkimuksessa. Tutkimusaihetta voi laajentaa
roolipelihahmojen identiteettien analysointiin ja kenties eri roolipelien vertailuun.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4764]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The limits of fantasy : a comparative study of the representations of gender, ethnicity and class in the console fantasy role-playing games Lost Odyssey and Final Fantasy XIII
Ekman, Marianne (2013)Peliteollisuuden suosio kasvaa jatkuvasti. Ihmiset pelaavat yhä enemmän, joten on aiheellista tutkia itse pelejä. Niitä on tutkittu monelta eri näkökannalta, kuten millaisissa rooleissa mies- ja naispelihahmot ovat toisiinsa ... -
“I blushed at my own boldness” : representation of the female protagonist in a romantic context in a young adult fantasy novel A Court of Thorns and Roses
Ahonen, Leeni (2019)Nuorten aikuisten kirjallisuus, usein young adult -kirjallisuus, on suosittua myös aikuisten parissa, mutta ennen kaikkea sen tulisi tarjota nuorille mahdollisuuksia samaistua. Nuortenkirjojen romanssit kertovat nuorille ... -
"They're abominations" : instances of othering in a contemporary fantasy novel the House in the Cerulean Sea
Ryyttäri, Monika (2023)Toiseus ja toiseuttaminen ovat poikkitieteellisiä ilmiöitä, jotka elävät sekä muovautuvat yhdessä yhteiskunnan kanssa (Dervin 2016). Yhteiskuntaa ja sosiaalista todellisuutta puolestaan muokkaavat ja ylläpitävät erilaiset ... -
“For how long will teachers endure?” : representations of teachers in newspaper headlines preand mid-pandemic
Kousa, Juha-Pekka (2023)Opettajat ovat ammattikuntana ryhmä, josta jokaisella on jonkinlaisia kokemuksia. Näiden kokemusten perusteella ihmiset luovat käsityksen siitä, millaisia opettajat ovat. Myös medialla on oma roolinsa eri ihmisryhmien, ...