University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Vanhemmuustyylien rooli lasten oppijaminäkuvissa ja koulutaidoissa

Thumbnail
View/Open
317.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ruohonen, Elina
Date
2010
Discipline
PsykologiaPsychology

 
Tutkimuksessa tarkasteltiin vanhemmuustyylien, lasten oppiainekohtaisten oppijaminäkuvien ja koulutaitojen välisiä yhteyksiä. Lisäksi oltiin kiinnostuneita äitien ja isien välisistä eroista vanhemmuustyyleissä sekä sukupuolieroista lasten oppijaminäkuvissa ja koulutaidoissa. Tutkimuksessa selvitettiin myös lasten oppijaminäkuvien ja koulutaitojen yhteyksiä sekä sitä, minkälaisia alaryhmiä oppijaminäkuvien ja koulutaitojen perusteella voidaan muodostaa. Tutkimus toteutettiin osana laajempaa Alkuportaat -seurantatutkimusta, jossa seurataan lapsia esiopetusvuodesta neljännen luokan loppuun. Tässä tutkimuksessa mukana oli 289 lasta ja heidän vanhempansa (215 äitiä ja 131 isää). Lasten oppijaminäkuvia ja koulutaitoja tutkittiin kolme kertaa esikoulun keväästä ensimmäisen luokan kevääseen. Äidit ja isät täyttivät kyselylomakkeen, jossa kysyttiin muun muassa heidän vanhemmuustyyleistään. Tulokset osoittivat eroja äitien ja isien vanhemmuustyyleissä: äitien havaittiin olevan isiä vastaanottavaisempia ja isien äitejä psykologisesti kontrolloivampia. Vanhemmuustyylien, oppijaminäkuvien ja koulutaitojen yhteyksiä tarkasteltaessa havaittiin, että äitien vastaanottavaisuudella ja auktoritatiivisella vanhemmuustyylillä oli yhteys tyttöjen korkeampiin oppijaminäkuviin ja parempaan laskutaitoon. Äitien psykologisella kontrollilla ja autoritaarisella vanhemmuudella sen sijaan oli negatiivinen yhteys tyttöjen koulutaitoihin ja matematiikan oppijaminäkuvaan. Isien behavioraalisella kontrollilla oli sekä positiivisia että negatiivisia yhteyksiä poikien matematiikan oppijaminäkuvaan ja lukutaitoon, kun taas isien psykologisella kontrollilla oli positiivinen yhteys sekä tyttöjen että poikien oppijaminäkuviin. Tutkittaessa sukupuolieroja oppijaminäkuvissa ja koulutaidoissa havaittiin, että matematiikassa poikien oppijaminäkuva oli tyttöjen oppijaminäkuvaa korkeampi, mutta laskutaidossa sukupuolieroja ei havaittu. Lukemisen oppijaminäkuvassa sukupuolieroja ei havaittu, vaikka tyttöjen lukutaito oli poikien lukutaitoa parempi. Oppiainekohtaisten oppijaminäkuvien ja koulutaitojen yhteydet voimistuivat esikoulusta alakouluun siirryttäessä. Oppijaminäkuvia ja koulutaitoja tarkasteltiin myös henkilökeskeisestä näkökulmasta ryhmittelemällä lapset kolmeen alaryhmään oppijaminäkuvien ja koulutaitojen perusteella. Sekä matematiikan oppijaminäkuvan ja laskutaidon että lukemisen oppijaminäkuvan ja lukutaidon perusteella muodostettiin optimistinen, realistinen ja negatiivinen ryhmä. Tutkimuksessa selvitettiin myös vanhemmuustyylien yhteyksiä näihin oppijaminäkuvaryhmiin. Tutkimuksen tulokset tukevat käsitystä siitä, että vanhemmuustyyleillä on yhteyksiä lasten oppijaminäkuviin ja koulutaitoihin. ...
Keywords
oppijaminäkuva koulutaidot sukupuolierot minäkuva
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201005271959

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23975]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Äidin vanhemmuustyylin yhteys lapsen äidinkielen ja matematiikan oppijaminäkuvaan ensimmäisellä luokalla 

    Kerola, Aino (2020)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhemmuustyylin, ja koulunkäyntiin merkittävästi vaikuttavan oppijaminäkuvan välisiä yhteyksiä. Tutkimuksessa tarkasteltiin äidin vanhemmuustyylin ja oppilaan matematiikan sekä ...
  • Miksi opiskelijat pohtivat opintojen keskeyttämistä? : matematiikan ja äidinkielen oppijaminäkuvien yhteys kognitiiviseen koulukiinnittymiseen toisen asteen opinnoissa 

    Eskola, Valtteri (2022)
    Tutkimuksessa selvitettiin, millaisessa yhteydessä lukiolaisten ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden matematiikan ja äidinkielen oppijaminäkuvat ovat kognitiiviseen kiinnittymiseen. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, ...
  • Vanhempien ja opettajien näkemykset lapsen akateemisista kyvyistä ja näiden näkemysten vaikutus lapsen oppiainekohtaisen minäkäsityksen ja koulutaitojen kehitykseen 

    Bengts, Jenniina; Saarimäki, Sanni (2012)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka vanhempien ja opettajan lasten akateemisiin kykyihin liittyvät näkemykset ovat yhteydessä lasten oppiainekohtaisessa minäkäsityksessä ja koulutaidoissa tapahtuviin ...
  • Vanhemmuustyylien yhteys lapsen minäkuvan kehitykseen ensimmäisen kouluvuoden aikana 

    Kokkonen, Emma (2017)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin äitien ja isien vanhemmuustyylien, erityisesti psykologisen kontrollin ja lämpimyyden, yhteyttä kouluaan aloittavien lasten oppimistilanteissa ilmenevään minäkuvaan sekä minäkuvassa ...
  • Lasten lukivaikeusriski vanhemmuustyylien ja lasten ongelmakäyttäytymisen välisiä yhteyksiä muuntavana tekijänä 

    Keskinen, Hanna (2011)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin vanhemmuustyylien ja lasten sisäänpäin ja ulospäin suuntautuvan ongelmakäyttäytymisen välisiä yhteyksiä sekä lasten lukivaikeusriskin muuntavia vaikutuksia näissä yhteyksissä. Tutkimus toteutettiin ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre