Vanhemmuustyylien yhteys lapsen minäkuvan kehitykseen ensimmäisen kouluvuoden aikana
Tekijät
Päivämäärä
2017Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tutkimuksessa tarkasteltiin äitien ja isien vanhemmuustyylien, erityisesti psykologisen kontrollin ja lämpimyyden, yhteyttä kouluaan aloittavien lasten oppimistilanteissa ilmenevään minäkuvaan sekä minäkuvassa ensimmäisen kouluvuoden aikana tapahtuvaan kehitykseen. Lisäksi tutkittiin, ovatko vanhemmuustyylien yhteydet lapsen minäkuvaan ja sen kehitykseen erilaisia riippuen lapsen sukupuolesta. Tutkimus on osa VALO-pitkittäistutkimusta. Tutkittavana olivat 152 lasta (79 tyttöä ja 73 poikaa) sekä heidän vanhempansa (152 äitiä ja 118 isää). Lasten minäkuvaa ensimmäisen kouluvuoden alussa ja lopussa mitattiin lasten suhtautumisena itseensä ja onnistumisiinsa ja epäonnistumisiinsa tutkimustilanteissa. Mittarina käytettiin tutkija-arviota. Vanhemmuustyylejä arvioitiin ensimmäisen kouluvuoden alussa päiväkirjamenetelmällä. Aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 19-ohjelmalla.
Tulokset osoittivat, että lasten koulutaitojen tason kontrolloinnin jälkeen isien lämpimyys oli kouluvuoden alussa positiivisesti yhteydessä sekä tyttöjen että poikien minäkuvaan, kun taas äitien lämpimyys oli positiivisesti yhteydessä tyttöjen minäkuvaan ja negatiivisesti poikien minäkuvaan. Sekä tyttöjen että poikien kohdalla äitien ja isien lämpimyys suojasi negatiivisen minäkuvan kehittymiseltä ensimmäisen kouluvuoden aikana. Vanhemman käyttämä psykologinen kontrolli ei selittänyt lapsen minäkuvaa ensimmäisen kouluvuoden alussa. Äidin käyttämä psykologinen kontrolli näytti kuitenkin ennustavan negatiivisemman minäkuvan kehitystä ensimmäisen kouluvuoden aikana.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että vanhempia tulisi tukea lämpimään vuorovaikutukseen lapsen kanssa, sillä vanhempien lämpimyys on tärkeää negatiivisen minäkuvan kehittymisen välttämiseksi. Koska äidin psykologinen kontrolli näyttää edistävän negatiivisen minäkuvan kehitystä, sitä olisi tärkeää välttää. Aiempien tutkimusten perusteella psykologisen kontrollin käyttö on yhteydessä vanhempien stressiin, joten pyrittäessä lasten minäkuvan tukemiseen olisi tärkeää miettiä keinoja vanhempien jaksamisen tukemiseen. Myös vanhempien yleistä tietämystä lämpimyyden tärkeydestä ja psykologisen kontrollin riskeistä suhteessa lapsen kehitykseen olisi hyvä lisätä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Suomalaisvanhempien vanhemmuustyyliprofiilit ja niiden yhteydet lasten kaltoinkohteluun COVID-19-poikkeusaikana
Ahola, Jonna; Talme, Meri (2024)The aim of this study was to examine the parenting style profiles present among Finnish parents and how they are associated with child maltreatment during the COVID-19 pandemic. Furthermore, it was explored how the ... -
Vanhemmuustyylien yhteys esiopetusikäisten lasten ongelmakäyttäytymiseen
Salmenkangas, Heidi; Vasalampi, Riitta (2007) -
Suomalaisvanhempien vanhemmuustyylit ja näiden yhteydet vanhemmuuden uupumukseen
Mikkonen, Kristiina; Veikkola, Henna-Riikka (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisvanhempien vanhemmuustyylejä ja näiden yhteyksiä vanhemmuuden uupumukseen. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolieroja sekä vanhemmuustyyleissä että niiden yhteyksissä vanhemmuuden ... -
The acquisition of early reading skills : the influence of the home environment in Lusaka, Zambia
Chansa-Kabali, Tamara (University of Jyväskylä, 2014) -
Nuorten ja perheiden hyvinvoinnin vahvistaminen positiivisen psykologian interventioiden avulla
Laakso, Mari (Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö, 2023)Yhteiskuntatieteiden maisteri Mari Laakson väitöskirja Flourishing students and families: Enhancing well-being of adolescents and families through positive psychology interventions tarkastettiin Helsingin yliopiston ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.