dc.contributor.author | Anttila, Risto | |
dc.contributor.author | Eskelinen, Juuso | |
dc.date.accessioned | 2010-05-26T10:40:17Z | |
dc.date.available | 2010-05-26T10:40:17Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1129830 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23763 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toiminnallisuuden merkitystä matematiikan
oppimisessa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää onko toiminnallisuudella niin suuri merkitys
matematiikan oppimisessa kuin usein alaan liittyvässä tutkimuskirjallisuudessa esitetään.
Tutkimus on toimintatutkimus. Toiminnallisuuden tutkimiseksi toteutettiin geometrian
opetuspaketti, jonka vaikutuksia selvitettiin oppilaille tehdyillä testeillä ja kysymyksillä.
Työ on laadullinen tutkimus.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että oppilaat pitävät toiminnallisuutta tärkeänä
osana matematiikan oppimista. Oppilaan innostus kasvaa, kun hän pääsee itse erilaisia toimintavälineitä
käyttäen tutustumaan matematiikan aiheisiin. Kävi myös ilmi, että toiminnallisen
matematiikan avulla voidaan lisätä matematiikan oppimiseen liittyviä positiivisia
tunteita ja motivaatiota matematiikan oppimista kohtaan. Tutkimusta varten luotu opetuspaketti
osoittautui toimivaksi.
Tutkimustulokset ovat linjassa monien matematiikkapedagogien näkemysten kanssa
siitä, että toiminnallisuus on monessa mielessä käyttökelpoinen lähestymistapa matematiikan
opetuksessa. Toiminnallista, konkreettista opetusta on syytä toteuttaa myös vanhempien
oppilaiden kanssa, ei vain esi- ja alkuopetuksessa. | fi |
dc.format.extent | 133 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.title | Toiminnallista geometriaa : opetuskokeilu 6-luokkalaisille | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201005261927 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | Varga-Neményi-menetelmä | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | geometria | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | toiminnallisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |