Toiminnallista geometriaa : opetuskokeilu 6-luokkalaisille
Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toiminnallisuuden merkitystä matematiikan
oppimisessa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää onko toiminnallisuudella niin suuri merkitys
matematiikan oppimisessa kuin usein alaan liittyvässä tutkimuskirjallisuudessa esitetään.
Tutkimus on toimintatutkimus. Toiminnallisuuden tutkimiseksi toteutettiin geometrian
opetuspaketti, jonka vaikutuksia selvitettiin oppilaille tehdyillä testeillä ja kysymyksillä.
Työ on laadullinen tutkimus.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että oppilaat pitävät toiminnallisuutta tärkeänä
osana matematiikan oppimista. Oppilaan innostus kasvaa, kun hän pääsee itse erilaisia toimintavälineitä
käyttäen tutustumaan matematiikan aiheisiin. Kävi myös ilmi, että toiminnallisen
matematiikan avulla voidaan lisätä matematiikan oppimiseen liittyviä positiivisia
tunteita ja motivaatiota matematiikan oppimista kohtaan. Tutkimusta varten luotu opetuspaketti
osoittautui toimivaksi.
Tutkimustulokset ovat linjassa monien matematiikkapedagogien näkemysten kanssa
siitä, että toiminnallisuus on monessa mielessä käyttökelpoinen lähestymistapa matematiikan
opetuksessa. Toiminnallista, konkreettista opetusta on syytä toteuttaa myös vanhempien
oppilaiden kanssa, ei vain esi- ja alkuopetuksessa.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2010
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201005261927Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish