Toiminnallista geometriaa : opetuskokeilu 6-luokkalaisille

Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toiminnallisuuden merkitystä matematiikan oppimisessa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää onko toiminnallisuudella niin suuri merkitys matematiikan oppimisessa kuin usein alaan liittyvässä tutkimuskirjallisuudessa esitetään. Tutkimus on toimintatutkimus. Toiminnallisuuden tutkimiseksi toteutettiin geometrian opetuspaketti, jonka vaikutuksia selvitettiin oppilaille tehdyillä testeillä ja kysymyksillä. Työ on laadullinen tutkimus. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että oppilaat pitävät toiminnallisuutta tärkeänä osana matematiikan oppimista. Oppilaan innostus kasvaa, kun hän pääsee itse erilaisia toimintavälineitä käyttäen tutustumaan matematiikan aiheisiin. Kävi myös ilmi, että toiminnallisen matematiikan avulla voidaan lisätä matematiikan oppimiseen liittyviä positiivisia tunteita ja motivaatiota matematiikan oppimista kohtaan. Tutkimusta varten luotu opetuspaketti osoittautui toimivaksi. Tutkimustulokset ovat linjassa monien matematiikkapedagogien näkemysten kanssa siitä, että toiminnallisuus on monessa mielessä käyttökelpoinen lähestymistapa matematiikan opetuksessa. Toiminnallista, konkreettista opetusta on syytä toteuttaa myös vanhempien oppilaiden kanssa, ei vain esi- ja alkuopetuksessa.
Main Authors
Format
Theses Master thesis
Published
2010
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201005261927Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share