Toiminnallista geometriaa : opetuskokeilu 6-luokkalaisille
Päivämäärä
2010Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toiminnallisuuden merkitystä matematiikan
oppimisessa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää onko toiminnallisuudella niin suuri merkitys
matematiikan oppimisessa kuin usein alaan liittyvässä tutkimuskirjallisuudessa esitetään.
Tutkimus on toimintatutkimus. Toiminnallisuuden tutkimiseksi toteutettiin geometrian
opetuspaketti, jonka vaikutuksia selvitettiin oppilaille tehdyillä testeillä ja kysymyksillä.
Työ on laadullinen tutkimus.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että oppilaat pitävät toiminnallisuutta tärkeänä
osana matematiikan oppimista. Oppilaan innostus kasvaa, kun hän pääsee itse erilaisia toimintavälineitä
käyttäen tutustumaan matematiikan aiheisiin. Kävi myös ilmi, että toiminnallisen
matematiikan avulla voidaan lisätä matematiikan oppimiseen liittyviä positiivisia
tunteita ja motivaatiota matematiikan oppimista kohtaan. Tutkimusta varten luotu opetuspaketti
osoittautui toimivaksi.
Tutkimustulokset ovat linjassa monien matematiikkapedagogien näkemysten kanssa
siitä, että toiminnallisuus on monessa mielessä käyttökelpoinen lähestymistapa matematiikan
opetuksessa. Toiminnallista, konkreettista opetusta on syytä toteuttaa myös vanhempien
oppilaiden kanssa, ei vain esi- ja alkuopetuksessa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29533]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Matemaattinen ajattelu esiopetuksessa ja alakoulussa : Varga-Neményi -menetelmän opetuskokeilujen tarkastelua
Sippala, Vivi (2014)Unkarista lähtöisin oleva Varga-neményi – matematiikanopetusmenetelmä on konstruktivistinen ja oppilaslähtöinen tapa opettaa matematiikkaa. Menetelmässä on seitsemän pedagogista perusperiaatetta: 1) todellisuuteen perustuvien ... -
"Kokeilen, kuinka paljon on metri." : pituuden mittaaminen Varga-Neményi -oppikirjoissa ja opettajan oppaissa vuosiluokilla 1-4
Ohra-aho, Jaana (2021)Pro gradu -tutkimuksessani tarkoituksena oli selvittää, millaisin menetelmin pituuden mittaamisen taitoja harjoitellaan ja kartutetaan Varga-Neményi -menetelmässä vuosiluokkien 1–4 Matematiikkaa -oppilaan kirjoissa ja ... -
"Helpompaa ja hauskempaa kuin luulin" : matematiikka suomalaisten ja unkarilaisten perusopetuksen neljäsluokkalaisten kokemana
Tikkanen, Pirjo (Jyväskylän yliopisto, 2008)Sisällöiltään monipuolinen ja toiminnallinen matematiikan opetus laajentaa oppilaiden näkemyksiä matematiikan sisällöistä, sen oppimisesta ja opetuksesta paremmin kuin pelkän oppikirjan ohjaama opetus, Pirjo Tikkanen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.