Houkutteleva rekrytointiviestintä organisaation verkkosivuilla
Nykyään organisaatioiden verkkosivut ovat pääasiallinen kanava työntekijöiden rekrytoinnissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaista organisaatioiden rekrytointiviestintä on verkkosivujen rekrytointiosioissa. Työn tavoitteena oli myös kehittää rekrytointiviestinnän malli.
Tutkimuskysymykset olivat 1) millaista organisaatioinformaatiota verkkosivujen rekrytointiosiot sisältävät ja 2) millaisia ovat työntekijöiden tarinat rekrytointiosioissa. Tutkimus keskittyi tarkastelemaan rekrytointiprosessin alkuvaiheen viestintää.
Tutkimusaineisto koostui Suomen parhaat työpaikat -listan organisaatioiden verkkosivujen rekrytointiosioista. Kohdeorganisaatioiden rekrytointiosioiden sisältöä analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen.
Rekrytointiprosessin alkuvaiheessa houkuttelevaan rekrytointiviestintään sisältyy organisaation esittely työnantajana ja työpaikkana, työntekijöiden tarinat ja työtehtäväkuvaukset. Verkkosivuilla vuorovaikutussuhde pyritään luomaan kolmella tasolla: yksilön ja organisaation välille, yksilön ja ryhmän välille sekä yksilön ja työn välille. Rekrytointiviestinnän avulla kuvataan toivottua hakijaprofiilia ja erityisesti niitä laadullisia ominaisuuksia, joita hakijalta toivotaan. Verkkorekrytoinnin avulla tavoitellaan työympäristöön ja työyhteisöön sopivia työntekijöitä. Rekrytointiviestintä on houkuttelevaa ja myös realistista.
Työssä esitellään myös, millainen on tyypillinen verkkosivujen rekrytointiosion sisältö. Osana organisaation rekrytointiviestintää esitellään, millainen on tyypillinen työntekijän tarina. Lopuksi esitellään tulosten pohjalta kehitetty rekrytointiviestinnän malli.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28992]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuinkas tässä näin kävikään? : Tenure track -rekrytointien valtavirtaistuminen
Pekkola, Elias; Siekkinen, Taru; Kujala, Emmi (Edistyksellinen tiedeliitto, 2021) -
Organisaation ikäpolitiikat : strategiat, instituutiot ja moraali
Pärnänen, Anna (Tilastokeskus, 2011) -
Yritysblogi organisaation ulkoisessa viestinnässä
Lintula, Jenni (2008) -
Sosiaalinen media ja organisaation maine : Ilmavoimat IRC-galleriassa
Hieta, Mikko (2013)Tutkimuksessa tarkkailtiin organisaation ja verkkoyhteisön jäsenten välistä vuoropuhelua maineen näkökulmasta. Tutkimuksen aineisto pohjautuu ilmavoimien lentäjärekrytointikampanjaan IRC-Galleriassa. Tutkimuksessa haluttiin ... -
Osuustoiminnallisen organisaation kehityksen kytkeytyminen suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehitykseen vastuullisuusnäkökulmasta : tapaus OP Ryhmä
Kesänen, Anni; Sajasalo, Pasi; Auvinen, Tommi; Takala, Tuomo (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2022)Yritysten ja yhteiskunnan välinen suhde on monitahoinen ilmiö, jota voidaan lähestyä lukuisista näkökulmista. Yritykset ovat erottamaton osa yhteiskuntaa, eivät siitä erillisiä. Tässä artikkelissa tarkastelemme suomalaisittain ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.