Sosiaalinen media ja organisaation maine : Ilmavoimat IRC-galleriassa
Tutkimuksessa tarkkailtiin organisaation ja verkkoyhteisön jäsenten välistä vuoropuhelua maineen näkökulmasta. Tutkimuksen aineisto pohjautuu ilmavoimien lentäjärekrytointikampanjaan IRC-Galleriassa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää millaisia organisaation maineeseen liittyviä tarinoita verkkokeskustelijat esittävät sekä millainen yhteys omakohtaisella kokemuksella puheena olevasta organisaatiosta on siihen, millaisena keskustelijat organisaation puheenvuoroissaan esittävät. Tutkimusmenetelmä oli grounded
theoryn innoittama. Tutkimuksen perusteella omakohtainen kokemus ilmavoimista tuli esiin muita myönteisempinä kertomuksina, mutta keskustelijoiden pyrkimys vaikuttaa toisten keskustelijoiden mielipiteisiin oli alhainen. Niinpä mahdolliset vaikutukset organisaation maineeseen tapahtuvat tekstejä lukevien keskustelijoiden mielessä. Tutkimuksessa havaittiin, että keskustelijoilla on runsaasti luovaa energiaa, joka saattaa purkautua häiritsevänä käyttäytymisenä, mikäli luovuutta ei kyetä kanavoimaan yhteisön hyödyksi. Toimenpide-ehdotuksena suositellaan, että sponsoroiduissa yhteisöissä käyttäjille annettaisiin yhteisöä palvelevia tehtäviä, joiden kautta keskustelijat
saisivat osoittaa luovuuttaan. Tutkimuksessa päädytään tarkastelemaan verkkoyhteisön jäsenten ja organisaation kohtaamista teatterina, jossa organisaatio ottaa ohjaajan roolin pyrkien vaikuttamaan tapahtumiin näyttämöllä ja katsomossakin.
...
Muu nimeke
Ilmavoimat IRC-galleriassaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
MobileMonday culture : the lure of participatory space
Pineda, Roger (2010)This master’s thesis explores participatory culture’s social logic and its manifestations in social media. It employs the case study method to examine participatory culture’s patterns of interaction through the experiences ... -
Yritysblogi organisaation ulkoisessa viestinnässä
Lintula, Jenni (2008) -
Digitaalinen media yksilöllistää ja yhdistää vapaa-ajan liikkujia
Ehrlén, Veera (Media- ja viestintätieteellinen seura MEVI ry, 2022) -
Vuorovaikutus, viestintäteknologia ja identifioituminen hajautetuissa tiimeissä
Sivunen, Anu (Jyväskylän yliopisto, 2007)Työnteko eri toimipisteisiin tai maihin hajautuneissa tiimeissä on arkipäivää monissa organisaatioissa. Tällaisissa työryhmissä jäsenten viestinnällä on keskeinen merkitys tiimi-identiteetin rakentamisessa, toteaa Anu ... -
Digitization of the communication and its implications for marketing
Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.