Houkutteleva rekrytointiviestintä organisaation verkkosivuilla
Nykyään organisaatioiden verkkosivut ovat pääasiallinen kanava työntekijöiden rekrytoinnissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaista organisaatioiden rekrytointiviestintä on verkkosivujen rekrytointiosioissa. Työn tavoitteena oli myös kehittää rekrytointiviestinnän malli.
Tutkimuskysymykset olivat 1) millaista organisaatioinformaatiota verkkosivujen rekrytointiosiot sisältävät ja 2) millaisia ovat työntekijöiden tarinat rekrytointiosioissa. Tutkimus keskittyi tarkastelemaan rekrytointiprosessin alkuvaiheen viestintää.
Tutkimusaineisto koostui Suomen parhaat työpaikat -listan organisaatioiden verkkosivujen rekrytointiosioista. Kohdeorganisaatioiden rekrytointiosioiden sisältöä analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen.
Rekrytointiprosessin alkuvaiheessa houkuttelevaan rekrytointiviestintään sisältyy organisaation esittely työnantajana ja työpaikkana, työntekijöiden tarinat ja työtehtäväkuvaukset. Verkkosivuilla vuorovaikutussuhde pyritään luomaan kolmella tasolla: yksilön ja organisaation välille, yksilön ja ryhmän välille sekä yksilön ja työn välille. Rekrytointiviestinnän avulla kuvataan toivottua hakijaprofiilia ja erityisesti niitä laadullisia ominaisuuksia, joita hakijalta toivotaan. Verkkorekrytoinnin avulla tavoitellaan työympäristöön ja työyhteisöön sopivia työntekijöitä. Rekrytointiviestintä on houkuttelevaa ja myös realistista.
Työssä esitellään myös, millainen on tyypillinen verkkosivujen rekrytointiosion sisältö. Osana organisaation rekrytointiviestintää esitellään, millainen on tyypillinen työntekijän tarina. Lopuksi esitellään tulosten pohjalta kehitetty rekrytointiviestinnän malli.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23993]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Organisaation ikäpolitiikat : strategiat, instituutiot ja moraali
Pärnänen, Anna (Tilastokeskus, 2011) -
Sosiaalinen media ja organisaation maine : Ilmavoimat IRC-galleriassa
Hieta, Mikko (2013)Tutkimuksessa tarkkailtiin organisaation ja verkkoyhteisön jäsenten välistä vuoropuhelua maineen näkökulmasta. Tutkimuksen aineisto pohjautuu ilmavoimien lentäjärekrytointikampanjaan IRC-Galleriassa. Tutkimuksessa haluttiin ... -
Yritysblogi organisaation ulkoisessa viestinnässä
Lintula, Jenni (2008) -
Osuustoiminnallisen organisaation kehityksen kytkeytyminen suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehitykseen vastuullisuusnäkökulmasta : tapaus OP Ryhmä
Kesänen, Anni; Sajasalo, Pasi; Auvinen, Tommi; Takala, Tuomo (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2022)Yritysten ja yhteiskunnan välinen suhde on monitahoinen ilmiö, jota voidaan lähestyä lukuisista näkökulmista. Yritykset ovat erottamaton osa yhteiskuntaa, eivät siitä erillisiä. Tässä artikkelissa tarkastelemme suomalaisittain ... -
JavaScript ja takaisinkutsut suomalaisilla verkkosivuilla : takaisinkutsumenetelmän yleisyys ja ongelmat
Tarvainen, Riia (2016)JavaScript on hyvin paljon käytetty ohjelmointikieli ja verkkosivuilla vallitsevassa asemassa. JavaScript-kieliset ohjelmat sisältävät kuitenkin paljon virheitä. Verkkokeskusteluissa ”takaisinkutsuhelvetti”, eli tilanne ...