dc.contributor.author | Väkevä, Titta | |
dc.date.accessioned | 2010-05-05T11:40:13Z | |
dc.date.available | 2010-05-05T11:40:13Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1128955 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23335 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Väkevä, T. 2009. ”JOKA PÄIVÄ MÄ OPIN SUOMEN KIELI SILLOIN, KUN MÄ PUHUN HEIDÄN KANSSA” – Uussuomalaisten nuorten kokemuksia suomalaiseen peruskouluun integroitumisesta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, 99 sivua.
Uussuomalaisoppilaat rikastavat kouluympäristöä; keskenään erilaiset kulttuurit ja etnisesti erilaiset lapset ja nuoret tekevät koulusta monikulttuurisen. Kun koulussa yhdistyvät erilaiset maailmankatsomukset ja arvot, on opetushenkilöstö uudenlaisten haasteiden edessä. Integroituessaan yleisopetukseen uussuomalaislapset joutuvat väistämättä kohtaamaan monenlaisia ristiriitoja. Tutkimuksella selvitettiin uussuomalaisnuorten kokemia vaikeuksia heidän integroituessaan peruskouluun.
Seitsemän uussuomalaisnuoren kokemuksia kartoitettiin avoimilla haastatteluilla, jotka nauhoitettiin. Haastatteluaineisto syntyi tutkijan ja haastateltujen vuorovaikutuksena. Nuorten kokemukset ja kirjallisuus kietoutuvat aineiston analyysissa spiraalimaisesti yhteen. Nuorten kokemukset on tuotu esiin suorilla lainauksilla.
Uussuomalaisten nuorten kohtaamat vaikeudet ovat moninaiset. Suomen kieli helpottaa nuoren elämää kokonaisvaltaisesti ja nopeuttaa integroitumista. Kulttuuriset erot vaikuttavat ainakin välillisesti nuoren elämään, kun kodin ja koulun yhteistyö ei ole mutkatonta. Suomalaiset kaverit ovat uussuomalaiselle tärkeitä ja edesauttavat integroitumista. Tutkimuksen mukaan uussuomalaisen on parasta suorittaa oppivelvollisuutensa yleisopetuksen heterogeenisessä luokassa.
Asiasanat: uussuomalainen, maahanmuuttaja, monikulttuurisuus, valmistava opetus, oppilas, opettaja, vertaisoppilas | |
dc.format.extent | 99 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | uussuomalainen | |
dc.subject.other | maahanmuuttaja | |
dc.subject.other | monikulttuurisuus | |
dc.subject.other | valmistava opetus | |
dc.subject.other | oppilas | |
dc.subject.other | opettaja | |
dc.subject.other | vertaisoppilas | |
dc.title | "Joka päivä mä opin suomen kieli silloin, kun mä puhun heidän kanssa" : uussuomalaisten nuorten kokemuksia suomalaiseen peruskouluun integroitumisesta | |
dc.title.alternative | Uussuomalaisten nuorten kokemuksia suomalaiseen peruskouluun integroitumisesta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201005051628 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.subject.method | Haastattelututkimus | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | maahanmuuttajat | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | monikulttuurisuus | |
dc.subject.yso | valmistava opetus | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | kulttuurierot | |
dc.subject.yso | sosiaaliset suhteet | |
dc.subject.yso | sopeutuminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |