University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Opettaja monikulttuurisuuden kohtaajana peruskoulun arjessa

Icon
299.6 Kb

Authors
Abahassine, Sami
Date
2015
Discipline
SosiologiaSociology
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Kansainvälistyminen ja maahanmuutto vaikuttavat koko yhteiskuntaan ja muutokset näkyvät luonnollisesti myös kouluissa. Opettajat, kouluissa toimivina työntekijöinä ja kunnan virkamiehinä, kohtaavatkin työssään monia eri kulttuuritaustoja edustavia lapsia ja nuoria. Opettajilla on vastuullinen ja vaativa tehtävä moninaisuuden lisääntyessä kouluissa. He pyrkivät myös omalta osaltaan kasvattamaan kaikista lapsista ja nuorista yhteiskuntamme täysipainoisia jäseniä. Tutkimuksessa tarkastellaan perusopetuksessa toimivien opettajien näkemyksiä ja käsityksiä monikulttuurisuudesta ja sen merkityksestä haastateltujen opettajien työhön. Opettajien rooli kasvattajina ja tiedollisten taitojen välittäjinä nähdään tässä tutkimuksessa yhteiskunnallisesti merkittävänä ja koulu keskeisenä kasvatusinstituutiona. Monikulttuurinen koulu, joka tässä tutkimuksessa tarkoittaa erityisesti etnistä ja kulttuurista moninaisuutta, on varmasti rikastuttanut opettajien työtä, mutta myös tuonut uusia haasteita peruskoulun arkeen. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja sen aineisto muodostuu yhdeksästä alakoulun opettajille tehdystä puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, joiden avulla on pyritty antamaan painoarvoa haastateltavien kokemuksille, asenteille ja näkemyksille. Aineistoa on analysoitu teoriaohjaavasti ja analyysimenetelmänä on käytetty väljää sisällönanalyysia Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että haastatellut opettajat kokivat monikulttuurisessa koulussa työskentelyn pääsääntöisesti myönteisesti, mutta toivat esiin myös monikulttuurisen koulun haasteita ja kehittämiskohtia. Kaikkien oppilaiden yksilöllisten tarpeiden huomioiminen koettiin tärkeäksi. Haastatellut kokivat oman merkityksensä maahanmuuttajaoppilaan elämässä vaihtelevasti joko henkilökohtaisesti merkittävänä tai melko vähäisenä. Suurin osa opettajista näki maahanmuuttajalapsen tarvitsevan samanlaista opettajaa kuin muutkin lapset. Opetussuunnitelmissa kirjatut monikulttuurisuustavoitteet koettiin yksittäisen opettajan näkökulmasta melko vaikeasti toteutettavina. Suurin osa haastatelluista ei nähnyt tarvitsevansa erityistä koulutusta monikulttuurisuuteen liittyen. Haastatellut opettajat toivat melko vähän esiin oman työnsä tai koulutuksen yhteiskunnallisia ulottuvuuksia. Haastatellut opettajat eivät nostaneet erityisesti esiin koulun suhdetta laajempaan sosiopoliittiseen ja kulttuuriseen järjestelmään. Kukaan haastatelluista ei ollut sitä mieltä, että maahanmuuttajaoppilaille tarkoitettuja resursseja olisi liikaa. ...
Keywords
Monikulttuurinen koulu monikulttuurisuus opettajuus oppilas maahanmuuttaja opetussuunnitelma piilo-opetussuunnitelma koulutuspolitiikka valta koulu opettajat oppilaat maahanmuuttajat opetussuunnitelmat piilo-opetussuunnitelmat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201507142574

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Joka päivä mä opin suomen kieli silloin, kun mä puhun heidän kanssa" : uussuomalaisten nuorten kokemuksia suomalaiseen peruskouluun integroitumisesta 

    Väkevä, Titta (2009)
    TIIVISTELMÄ Väkevä, T. 2009. ”JOKA PÄIVÄ MÄ OPIN SUOMEN KIELI SILLOIN, KUN MÄ PUHUN HEIDÄN KANSSA” – Uussuomalaisten nuorten kokemuksia suomalaiseen peruskouluun integroitumisesta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. ...
  • Monikulttuurisuus sosiaalityössä : näkökulmia monikulttuurisuuden rooliin sosiaalityön arjessa ja rakenteissa 

    Pekkanen, Tiina (2014)
  • "Ilman koulua ei pärjää maailmassa" : lasten sosiaalistuminen alakoulun kulttuuriin 

    Ehanti, Elina (2012)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mihin viidesluokkalaiset ovat sosiaalistuneet alakoulussa. Tarkempina tutkimuskysymyksinä olivat: mikä on koulunkäynnin merkitys viidesluokkalaisille, minkälaiset ovat lasten ...
  • Opettajien kokemuksia perusopetukseen valmistavasta opetuksesta turvapaikanhakijaoppilaiden kanssa 

    Laitinen, Minna (2016)
    TIIVISTELMÄ Laitinen, Minna. 2016. Opettajien kokemuksia perusopetukseen valmistavasta opetuksesta turvapaikanhakijaoppilaiden kanssa. Aikuiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden ...
  • "Muualla koulutuksen voi vetää vasemmalla kädellä, meillä kokonaan ilman" : opiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä alisuorittamisesta opettajankoulutuslaitoksen kulttuurisena piirteenä 

    Svala, Henna; Ylinen, Eeva (2010)
    Tämän tutkielman aiheena oli alisuorittaminen Jyväskylän opettajankoulutuslaitoksen kulttuurisena piirteenä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia alisuorittamisen syitä ilmenee opiskelijoiden haastatteluissa. Tutkimusaineisto ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre