Oppiminen vertaisten kesken : keskustelunanalyyttinen tutkimus oppilaiden vuorovaikutuksesta erityisopetusympäristöissä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista oppimiseen tai opiskeluun liittyvää vuorovaikutusta oppilaiden välillä esiintyi erityisopetuksen oppitunneilla, millä tavoin oppilaat ohjasivat, tukivat ja haastoivat toisiaan oppimistilanteissa sekä millainen merkitys oppimisympäristöllä oli oppilaiden keskinäiseen vuorovaikutukseen. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä oli vertaisoppiminen, jonka mukaan oppilaiden oppiminen on monipuolisempaa ja syvällisempää sekä heidän keskinäinen vuorovaikutuksensa myönteisempää, kun oppilaat työskentelevät aktiivisesti yhdessä oppitunneilla yksilökeskeisen työskentelemisen sijaan. Aineisto koostui kahdestakymmenestäkahdesta autenttisesta ala- ja yläkoulun oppitunnista, jotka videoitiin kahdessa erityisopetusluokassa ja neljässä osa-aikaisen erityisopetuksen pienryhmässä. Aineisto analysoitiin keskustelunanalyyttisin menetelmin.
Tulokset osoittivat oppilaiden keskinäisen oppimisvuorovaikutuksen muodostuvan avunantamisesta, yhteisestä toiminnasta, palautteenannosta sekä konflikteista. Vertaisoppimista tukevia vuorovaikutustilanteita olivat muun muassa oppilaiden välinen tiedonantaminen, neuvotteleminen, korjaaminen ja kiisteleminen. Tutkimustulosten perusteella vertaisoppimista tukevat vuorovaikutustilanteet rakentuivat sekä spontaanisti että suunnitellusti. Suunnitellun vertaisoppimisen mahdollistivat opettajan ja/tai koulunkäyntiavustajan järjestämät pari- ja pienryhmämuotoiset oppimistilanteet sekä ongelmanratkaisutehtävät yhteisen opetuksen aikana. Spontaania vertaisoppimista ilmeni sekä yhteisen että itsenäisen työskentelyn aikana, kun oppilaat hakivat oma-aloitteisesti kontaktia toisiinsa. Myönteiset ja keskustelulle avoimet oppimisympäristöt osaltaan mahdollistivat vertaisvuorovaikutuksen ja täten myös vertaisoppimisen ilmenemisen erityisopetusryhmissä. Näin ollen tutkimuksen erityisopetusympäristöt olivat periaatteessa suotuisia vertaisoppimiselle, mutta käytännössä vertaisvuorovaikutuksen tietoinen hyödyntäminen opetuksessa oli melko harvinaista.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppilaiden kysymykset ja niihin vastaaminen erityisopetuksen luokkahuonevuorovaikutuksessa
Virta, Veera (2016)Opettajien kysymyksiä ja niiden vaikutuksia oppimiseen on tutkittu laajasti. Sen sijaan oppilaiden esittämien kysymysten tutkiminen on jäänyt hyvin vähäiseksi. On huomattu, että oppilaiden kysymyksillä on yhteys oppimiseen ... -
”Tärkeintä on vaan nyt saada tehtyä tää” : opettajien puuttuminen yhteistoiminnallisen työskentelyn ongelmiin alakoulun avoimissa oppimisympäristöissä
Könönen, Iiris; Pyhäjärvi, Elina (2022)Yhteistoiminnallinen ja pienryhmissä tapahtuva oppiminen on viime aikoina yleistynyt koulumaailmassa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisissa tilanteissa ja miten opettajat puuttuvat yhteistoiminnallisen ... -
Vuorovaikutuksen rakentumisen syvällinen ymmärtäminen auttaa tunnistamaan matematiikan oppimista edistäviä vuorovaikutustekijöitä
Kämäräinen, Anniina (Prologos ry, 2021)Kasvatustieteen maisteri Anniina Kämäräisen erityispedagogiikan alaan kuuluva väitöskirja Oppilaskeskeisten matematiikan oppituntien sosiaalisen arkkitehtuurin rakentuminen tarkastettiin 26.02.2021 Itä-Suomen yliopiston ... -
Opettaja itseohjautuvan oppimisen tukijana : keskustelunanalyyttinen tutkimus erityisopettajan vastauksista oppilaiden avunpyyntövuoroihin matematiikan oppitunneilla
Myllymäki, Heidi (2011)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten 9. luokkalaiset oppilaat pyytävät opettajalta apua matematiikan tuntien itsenäisen työskentelyn kontekstissa, miten opettaja vastaa avunpyyntöihin ja miten itseohjautuvan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.