Opettaja itseohjautuvan oppimisen tukijana : keskustelunanalyyttinen tutkimus erityisopettajan vastauksista oppilaiden avunpyyntövuoroihin matematiikan oppitunneilla
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten 9. luokkalaiset oppilaat pyytävät opettajalta apua matematiikan tuntien itsenäisen työskentelyn kontekstissa, miten opettaja vastaa avunpyyntöihin ja miten itseohjautuvan oppimisen ihanne toteutuu opettajan neuvontajaksoissa. Tutkimusaineisto koostui 4 videokuvatusta yläkoulun matematiikan oppitunnista laaja-alaisessa erityisopetuksessa. Tutkimusaineisto oli osa laajempaa aineistoa, joka kerättiin kahta tutkimusprojektia varten (Kuorelahti & Vehkakoski 2008-2007 ja Vehkakoski 2008-2010). Tutkimusmenetelmänä käytettiin keskustelunanalyysiä.
Tutkimusaineistosta löytyi neljä erilaista oppilaiden avunpyytämisen tapaa, jotka olivat kysyminen, opettajan kutsuminen, osaamattomuuden ilmaiseminen ja turhautumisen osoittaminen. Opettajan tapoja vastata oppilaiden avunpyyntöihin löytyi aineistosta kaksi tapaa: suora neuvominen ja johdattelu. Aineisto sisälsi myös muutamia opettajan neuvontajaksoja, jotka sisälsivät sekä suoraa neuvomista että johdattelua.
Yleisimmin käytetty avunpyyntötapa oli kysyminen ja toiseksi yleisin osaamattomuuden ilmaiseminen. Opettaja vastasi oppilaiden avunpyyntöihin yleisemmin suoraan neuvoen. Suora neuvominen sisälsi ongelmanratkaisussa etenemisen neuvomisen, suoran oikean vastauksen antamisen tai oppilaan itsensä tarjoaman ehdotuksen vahvistamisen.
Tulokset osoittivat, että oppilaat osaavat pyytää opettajalta apua monin eri tavoin. Kaikki avunpyynnöt eivät kuitenkaan olleet osoitus oppilaiden itseohjautuvuudesta. Myöskin opettajan tavat neuvoa oppilaita tukivat ainoastaan osittain oppilaiden oman ajattelun kehittymistä ja sitä kautta itseohjautuvan oppimisen rakentumista. Tätä osoitti suoran neuvomisen painottuminen suhteessa johdatteluun, jossa oppilaita ohjattiin kysymyksin ja vihjein ja korostettiin heidän oman ajattelunsa merkitystä oppimisessa.
...


Alternative title
Keskustelunanalyyttinen tutkimus erityisopettajan vastauksista oppilaiden avunpyyntövuoroihin matematiikan oppitunneillaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23396]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentuminen ja ratkaiseminen oppitunneilla
Simberg, Roosa; Peltola, Emmi (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentumista oppitunneilla sekä opettajien tapoja ratkaista niitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin oppituntien videotallenteina ala ... -
Opetusvuorovaikutuksen laatu ja määrä 7. luokan matematiikan ja äidinkielen oppitunneilla
Lindgren, Krista (2019)Oppilaiden oppimisprosesseja tulisi ohjata kouluissa mahdollisimman tehokkaasti, joten tästä syystä opetusvuorovaikutuksen tutkiminen on tärkeää. Opetusvuorovaikutuksen tutkimista varten kehitettiin opettajan ja oppilaan välistä ... -
"Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä" : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja
Hasu, Johanna (University of Jyväskylä, 2017)Music is a strong element of the empirical world of the young. Playing an instrument creates meanings, and it can help to feel and deal with emotions. Music itself is a source of immense joy and motivation for young ... -
Professional Embodiment : Walking, Re-engagement of Desk Interactions, and Provision of Instruction during Classroom Rounds
Jakonen, Teppo (Oxford University Press; American and British Associations for Applied Linguistics, 2020)Unlike continuous whole-class (plenary) interaction, independent task work involves incipient teacher–student talk, as the teacher typically ‘makes rounds’ to engage in brief desk interactions with students. This article ... -
Vuorovaikutustaidot musiikinopetuksen voimavarana : opettajien kokemuksia vuorovaikutuksen merkityksestä musiikintunnilla
Vuori, Matleena (2018)Vuorovaikutus näkyy arkipäiväisessä elämässä jatkuvasti, mutta on myös tärkeä osa opetusta, oppimista ja opettajan ammattitaitoa. Luokkahuoneessa tapahtuvaa vuorovaikutusta on tutkittu paljon, mutta musiikin aineenopetukseen ...