From being assessed to becoming an assessor : exploring the professional identities of student and novice teachers of English in assessment literacy
Tämän laadullisen maisterintutkielman tarkoituksena oli tarkastella kuuden nuoren englannin opettajan ammattiiidentiteettiä arvioijana. Erityinen kiinnostuksen kohde oli uran nivelvaihe, jossa arvioitava kasvaa arvioijaksi. Täten tutkielma pyrki kartoittamaan sekä osallistujien omia kokemuksia arvioinnin kohteena olemisesta, että heidän näkemyksiään arvioijana olemisesta. Tutkimuksen yksi tavoitteista näin ollen oli muodostaa kattavampi kuva erilaisista tekijöistä, jotka voivat vaikuttaa arvioijaidentiteetin ja arvioinnin lukutaidon muotoutumiseen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastatteluihin osallistui kolme maisterivaiheen opiskelijaa ja kolme opettajaa, jotka olivat olleet työelämässä 1–1½ vuotta. Kaikki olivat joko nykyisiä tai entisiä Jyväskylän yliopiston englannin pääaineopiskelijoita. Kerätty aineisto analysoitiin käyttäen hyväksi laadullista sisällönanalyysia. Tutkittavien tietosuojan takaamiseksi, pseudonyymejä käytettiin koko tutkimuksen ajan.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että siirtymä arvioitavasta arvioijaksi on haastava. Kaikki osallistuneet olivat jossain määrin epävarmoja arvioinnin lukutaidoistaan, mikä johtui vähäisistä mahdollisuuksista harjoitella sitä opintojen aikana. Tulokset myös osoittivat, että opettajat oppivat arviointikäytänteitä useista eri lähteistä. Opettajaopiskelijoilla lähteinä korostuivat omat arviointikokemukset ja opettajankoulutus, kun taas vastavalmistuneiden opettajien kohdalla omien arviointikokemusten lisäksi painotus kertomuksissa oli muissa lähteissä. Tulokset myös osoittivat, että suurin osa haastateltavista halusi toteuttaa arviointia, joka oli varsin päinvastaista kuin heidän omat kokemuksensa. Osallistujia oli arvioitu varsin perinteisin, kirjallisin menetelmin, kun taas he itse halusivat toteuttaa palautekeskeistä, monipuolista, osallistavaa ja läpinäkyvää arviointia. Sen lisäksi, omat arviointikokemukset vaikuttivat vahvasti siihen, minkälaisen arviointikokemuksen haastateltavat halusivat luoda oppilailleen. Esimerkiksi, moni halusi välttää aiheuttamasta omille oppilailleen samoja negatiivisia tunteita, mitä he itse olivat kokeneet.
Tutkimus toi myös tietoa arvioinnista ja kuinka eri tavalla yksilöt voivat reagoida siihen. Arviointi voitiin nähdä joko motivoivana tai passivoivana voimana, joka suuntasi yksilöiden toimintaa. Monet olivat esimerkiksi hakeutuneet alalle arvioinnin ohjaamana. Täten arviointi voi myös vaikuttaa suuresti siihen, miten yksilö alkaa muodostamaan opettajan ammatti-identiteettiä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Investigating the professional agency of English teachers in rural Ukrainian public schools
Park, Jean (2019)The aim of this study is to understand how professional agency is constrained and enabled among English language teachers in public schools of a Ukrainian village. The data was obtained through focus group discussions, an ... -
The professional identity of teachers of English
Vesanto, Annika (2011)Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää englannin kielen opettajien identiteettiä erilaisten roolien valossa. Koska kielenopettajien identiteettiä on tutkittu hyvin vähän, tutkimuksen tarkoitus oli määritellä kielenopettajuuteen ... -
Language teacher identities as socio-politically situated construction : Finnish and Brazilian student teachers’ visualisations of their professional futures
Ruohotie-Lyhty, Maria; Camargo Aragão, Rodrigo; Pitkänen-Huhta, Anne (Elsevier, 2021)The process of envisioning the future is central to teachers’ identity construction, but different environments create distinct sociocultural conditions for the process. This qualitative study drawing on visual-textual ... -
‘I’m a foreign teacher’ : legitimate positionings in the stories of a migrant teacher
Ennser-Kananen, Johanna; Ruohotie-Lyhty, Maria (Routledge, Taylor & Francis Group, 2023)This qualitative study examines one migrant teacher’s identity positions in the context of a peer mentoring group setting in Finland. Combining theories of legitimacy and teacher narratives, this study asked which positions ... -
Teacher Identity and Investment : First Year Language Teacher Students Investing in Their Future Profession
Pitkänen-Huhta, Anne; Ruohotie-Lyhty, Maria; Jääskelä, Päivikki (Springer International Publishing, 2022)Professional identity is central in understanding the socially embedded and personally experienced character of teachers’ professional development. Particularly in the early stages of identity construction, we need to focus ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.