Femininity in films : Presentation of female teachers in school movies
Koulumaailmaan sijoittuvat ja sitä kuvaavat elokuvat ovat todella yleisiä, ja yleensä niissä
keskeisessä roolissa on opettaja ja hänen toimintansa koulussa oppilaiden ja muiden kollegojen
kanssa. Opettajat elokuvissa on aihe, jota on tutkittu aiemmin jonkin verran tosin melko yleisellä
tasolla erittelemättä esimerkiksi eri sukupuolta edustavia opettajia.
Elokuvissa esiintyviä opettajahahmoja on tutkittu jaottelemalla heidät hyviin ja
huonoihin opettajiin sen perusteella, millaisiksi heidät kuvataan ja millaisia piirteitä heihin
yhdistetään. Näitä piirteitä on tutkittu kiinnittämällä huomiota esimerkiksi siihen, millainen suhde
opettajalla on oppilaisiin ja millainen hänen roolinsa on luokkahuoneessa. Lisäksi on tutkittu
opettajan suhdetta kollegoihin ja sitä, miten hän opettaa. Esimerkiksi opetussuunnitelmasta
poikkeaminen ja oppilaiden tarpeiden ja mielenkiinnon kohteiden selvittäminen yhdistetään usein
hyvään opettajaan. Kouluelokuvia tutkittaessa on kiinnitetty huomiota myös siihen, kuvataanko
opettajan yksityiselämää vai pidetäänkö se katsojalta salassa.
Vaikka opettajia elokuvissa on tutkittu, erityistä huomiota naisopettajiin ei ole
aiemmin kohdistettu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka naisopettajia kuvataan
koulumaailmaan sijoittuvissa elokuvissa. Aineistona käytettiin kahta elokuvaa eri vuosikymmeniltä,
elokuvaa Up the Down Staircase vuodelta 1967 ja elokuvaa Dangerous Minds vuodelta 1995.
Elokuvista tehtiin laadullinen tutkimus, jossa tutkittiin opettajan suhdetta oppilaisiin ja kollegoihin,
opettajan yksityiselämän kuvaamista ja opettajan roolia luokkahuoneessa sekä hänen rooliaan
vanhemman mallina. Lopuksi elokuvia vertailtiin ja tutkittiin, miten eri naisopettajaan liitettävät
ominaisuudet ja hänen kuvaamisensa elokuvassa ovat muuttuneet eri vuosikymmenillä.
Tutkimuksen tulokset tukivat teoriaa opettajien jakamisesta hyviin ja huonoihin, ja
elokuvien opettajat voitiin helposti luokitella hyviksi opettajiksi. Heissä oli myös yllättävän paljon
samanlaisia piirteitä, ja myös tapa kuvata naisopettajia oli molemmissa elokuvissa varsin
samanlainen. Kouluelokuvissa on siis olemassa tiettyjä stereotypioita, joista osa yhdistetään usein
myös naishahmoihin. Yllättävää oli myös se, kuinka samankaltaisia kaksi vertailtavaa elokuvaa
olivat, vaikka toinen on tehty lähes 30 vuotta aiemmin kuin toinen.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Presentation of cultural information about the UK : textbooks of English from primary school to upper secondary school
Lindström, Saara (2015)Kulttuurien välinen tuntemus ja viestintä ovat yhä tärkeämmässä roolissa kielten opetuksessa, mistä myös asian korostus opetussuunnitelmissa ja muissa säädöksissä kertoo. Oppikirjoilla puolestaan on aina ollut keskeinen ... -
Presentation of the English passive in four Finnish upper secondary school EFL textbooks
Hietala, Janne (2013)Kieliopin opettaminen on alusta alkaen ollut keskeinen osa nykyaikaista vieraiden kielten opetusta. Mielipiteitä siitä, kuinka kielioppi määritellään, kuinka sitä tulee opettaa ja onko sen opettaminen ylipäätään tarpeen, ... -
Presentation of culture and pragmatic knowledge in a Finnish secondary school EFL textbook
Karhunen, Roosa (2016)Kulttuurin opettamisen on yleisesti katsottu olevan tärkeä osa kielen opettamista, mutta englannin kielen aseman muutos globaaliksi lingua francaksi on tuonut uusia haasteita kielen ja kulttuurin opetukseen. Viime ... -
Pluskvamperfekti, pluperfect or past perfect? : presenting English tenses in upper secondary school books
Rantonen, Jaana (2014)Aloitettaessa uuden kielen opiskelu opeteltavaa on valtava määrä ja aikamuodot ovat yksi tärkeä opittava asia. Kun opitaan ilmaisemaan tapahtuman aika oikein, monilta väärinkäsityksiltä voidaan välttyä viestin välittämisessä. ... -
Presentation of English-speaking cultures : upper secondary school textbooks of English in the 1980s and in the 2010s
Lindström, Saara (2012)Englanti on yksi maailman levinneimmistä kielistä ja sitä puhutaan sekä äidinkielenä että vielä useammin toisena tai vieraana kielenä. Tämän moninaisuuden vuoksi on myös monia englanninkielisiä kulttuureja. Näistä tunnetuimpia ...