dc.contributor.author | Ruusunen, Virve | |
dc.date.accessioned | 2010-01-07T11:16:11Z | |
dc.date.available | 2010-01-07T11:16:11Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22658 | |
dc.description.abstract | Koulumaailmaan sijoittuvat ja sitä kuvaavat elokuvat ovat todella yleisiä, ja yleensä niissä
keskeisessä roolissa on opettaja ja hänen toimintansa koulussa oppilaiden ja muiden kollegojen
kanssa. Opettajat elokuvissa on aihe, jota on tutkittu aiemmin jonkin verran tosin melko yleisellä
tasolla erittelemättä esimerkiksi eri sukupuolta edustavia opettajia.
Elokuvissa esiintyviä opettajahahmoja on tutkittu jaottelemalla heidät hyviin ja
huonoihin opettajiin sen perusteella, millaisiksi heidät kuvataan ja millaisia piirteitä heihin
yhdistetään. Näitä piirteitä on tutkittu kiinnittämällä huomiota esimerkiksi siihen, millainen suhde
opettajalla on oppilaisiin ja millainen hänen roolinsa on luokkahuoneessa. Lisäksi on tutkittu
opettajan suhdetta kollegoihin ja sitä, miten hän opettaa. Esimerkiksi opetussuunnitelmasta
poikkeaminen ja oppilaiden tarpeiden ja mielenkiinnon kohteiden selvittäminen yhdistetään usein
hyvään opettajaan. Kouluelokuvia tutkittaessa on kiinnitetty huomiota myös siihen, kuvataanko
opettajan yksityiselämää vai pidetäänkö se katsojalta salassa.
Vaikka opettajia elokuvissa on tutkittu, erityistä huomiota naisopettajiin ei ole
aiemmin kohdistettu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka naisopettajia kuvataan
koulumaailmaan sijoittuvissa elokuvissa. Aineistona käytettiin kahta elokuvaa eri vuosikymmeniltä,
elokuvaa Up the Down Staircase vuodelta 1967 ja elokuvaa Dangerous Minds vuodelta 1995.
Elokuvista tehtiin laadullinen tutkimus, jossa tutkittiin opettajan suhdetta oppilaisiin ja kollegoihin,
opettajan yksityiselämän kuvaamista ja opettajan roolia luokkahuoneessa sekä hänen rooliaan
vanhemman mallina. Lopuksi elokuvia vertailtiin ja tutkittiin, miten eri naisopettajaan liitettävät
ominaisuudet ja hänen kuvaamisensa elokuvassa ovat muuttuneet eri vuosikymmenillä.
Tutkimuksen tulokset tukivat teoriaa opettajien jakamisesta hyviin ja huonoihin, ja
elokuvien opettajat voitiin helposti luokitella hyviksi opettajiksi. Heissä oli myös yllättävän paljon
samanlaisia piirteitä, ja myös tapa kuvata naisopettajia oli molemmissa elokuvissa varsin
samanlainen. Kouluelokuvissa on siis olemassa tiettyjä stereotypioita, joista osa yhdistetään usein
myös naishahmoihin. Yllättävää oli myös se, kuinka samankaltaisia kaksi vertailtavaa elokuvaa
olivat, vaikka toinen on tehty lähes 30 vuotta aiemmin kuin toinen. | en |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | school movies | en |
dc.subject.other | female teachers | en |
dc.subject.other | teachers in movies | en |
dc.title | Femininity in films : Presentation of female teachers in school movies | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201001071007 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |