Pluskvamperfekti, pluperfect or past perfect? : presenting English tenses in upper secondary school books
Aloitettaessa uuden kielen opiskelu opeteltavaa on valtava määrä ja aikamuodot ovat yksi tärkeä opittava asia. Kun opitaan ilmaisemaan tapahtuman aika oikein, monilta väärinkäsityksiltä voidaan välttyä viestin välittämisessä. Todennäköisin lähde aikamuotojen muodostamisohjeille on kirja, jota koulussa käytetään ja siirryttäessä asteelta toiselle, on sillä merkitystä miten aikamuodot on kyseisessä kirjassa esitetty.
Tämä tutkimus lähtikin selvittämään juuri tätä yhteyttä aikamuotojen esityksessä siirryttäessä lukiosta ylemmälle tasolle ja se oli luonteeltaan kvalitatiivinen sisällön analyysi. Tutkimuksella haluttiin selvittää kuinka aikamuodot on esitetty lukion oppikirjoissa verrattuna ylemmän tason oppikirjoihin ja mitä mahdollisia eroja niiden välillä oli. Tarkemmin tutkimuskohteena olivat mahdolliset erot aikamuotojen terminologiassa, kirjojen eksplisiittisen tai implisiittisen aikamuotojen oppimisen painotus ja tarjoavatko kirjat oikeiden muotojen muodostamisohjeita enemmän aikamuotojen oikean käytön oppimisen sijaan.
Suurimpia eroja löytyi aikamuotoihin liittyvässä terminologiassa, kun vain yksi lukion kirja käytti samoja termejä kuin ylemmän tason oppikirja. Muissa termit oli joko käännetty suoraan suomen kielestä tai englanninkielistä vastinetta ei ollut ollenkaan. Yleensä kielioppiasioiden esityksessä on sekä harjoituksia että yleisempiä ohjeita, eikä mikään tutkimuksen kirjoista tehnyt tähän poikkeusta. Tosin painotuksessa oli jonkinlaisia eroja. Eroja löytyi myös siinä, kuinka laajasti muodostamisohjeita tai aikamuotojen käyttöä esiteltiin. Ylemmän tason kirjassa käyttö oli selkeästi pääosassa kun taas lukion oppikirjoissa painotus oli melko tasaista. Yhdessä lukion oppikirjassa kuitenkin käytön esittely ja harjoittelu olivat selkeästi pienemmässä osassa kuin kahdessa muussa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että eroja löytyy monellakin tasolla kahden eri asteen oppikirjojen välillä. Terminologiaa voisi yhtenäistää eri lukion oppikirjojen välillä, jotta väärinkäsityksiltä vältyttäisiin ylemmillä tasoilla. Lisäksi esimerkkien määrää voisi lisätä, jotta mahdollisimman moni käyttötapa tulisi jo lukiolaisen tietoon.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Presentation of the English passive in four Finnish upper secondary school EFL textbooks
Hietala, Janne (2013)Kieliopin opettaminen on alusta alkaen ollut keskeinen osa nykyaikaista vieraiden kielten opetusta. Mielipiteitä siitä, kuinka kielioppi määritellään, kuinka sitä tulee opettaa ja onko sen opettaminen ylipäätään tarpeen, ... -
Presentation of cultural information about the UK : textbooks of English from primary school to upper secondary school
Lindström, Saara (2015)Kulttuurien välinen tuntemus ja viestintä ovat yhä tärkeämmässä roolissa kielten opetuksessa, mistä myös asian korostus opetussuunnitelmissa ja muissa säädöksissä kertoo. Oppikirjoilla puolestaan on aina ollut keskeinen ... -
The English present perfect in Finnish 7th grade EFL textbooks
Vornanen, Riina (2014)Kielioppi ja sen opettaminen ovat aina olleet keskeinen osa kielen tutkimusta ja opetusta, minkä johdosta teorioita siitä miten kielioppia tulisi opettaa on runsaasti. Sen sijaan tutkimusta erityisesti englannin oppikirjojen ... -
"You must be joking!" : presentation of the English modal auxiliary verbs in Finnish 9th grade EFL textbooks
Kiukas, Jani (2019)Suomessa tekstikirjat ovat yhä tärkeässä roolissa vieraiden kielten ja etenkin niiden kieliopin opetuksessa. Tässä tutkimuksessa selvitän täten, miten englannin kielen modaalisia apuverbejä esitellään suomalaisissa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.