University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Presentation of culture and pragmatic knowledge in a Finnish secondary school EFL textbook

Thumbnail
View/Open
246.3Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Karhunen, Roosa
Date
2016
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
Kulttuurin opettamisen on yleisesti katsottu olevan tärkeä osa kielen opettamista, mutta englannin kielen aseman muutos globaaliksi lingua francaksi on tuonut uusia haasteita kielen ja kulttuurin opetukseen. Viime vuosikymmeninä monet tutkijat ovatkin ehdottaneet siirtymistä englannin opettamiseen kansainvälisenä kielenä, jolloin opetuksen tavoitteena on oppijan kulttuurienvälisen kompetenssin parantaminen. Tällöin erityisesti kulttuurienvälinen pragmatiikka sekä kulttuurinen tietoisuus ovat suuressa roolissa. Vaikka kulttuuriselle monimuotoisuudelle olisi tekstikirjamateriaaleissa kysyntää, tutkimukset ovat osoittaneet, että kulttuurit, joissa englantia puhutaan pääasiallisena kielenä, eritoten brittiläinen ja yhdysvaltalainen kulttuuri, hallitsevat edelleen oppimateriaaleja. Tekstikirjat eivät myöskään usein tarjoa materiaalia kulttuurienvälisen pragmatiikan opetukseen. Tämän tutkielman päämääränä on tarkastella eri kulttuurien esiintyvyyttä sekä pragmaattisen tiedon esittelyä Suomen yleisimmin käytetyssä yhdeksännen luokan englannin kielen oppikirjassa. Tutkimuksessa tarkastellaan mitä, missä määrin ja miten eri kulttuureita esitetään, sekä missä määrin ja miten oppikirjassa esitetään kulttuurienvälisen pragmatiikan strategioita. Tutkimus toteutettiin tarkastelemalla yläkoulun englannin oppikirjaa Spotlight 9 sisältöanalyysin avulla, käyttäen sekä laadullisia että määrällisiä metodeita. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vaikka eri kulttuureita on esitelty oppikirjassa verrattain paljon, brittiläinen ja yhdysvaltalainen kulttuuri olivat aineistossa selvästi näkyvimpiä. Lisäksi tulokset osoittivat, että aineistossa ei esitelty kulttuurienvälisen pragmatiikan strategioita, vaan pragmaattinen tieto keskittyi lähinnä kulttuurisidonnaisten kohteliaisuusnormien esittelyyn. Vaikka tutkimuksen aineistona oli vain yksi kirja, voidaan tulosten perusteella ehdottaa oppikirjojen suunnittelijoille kulttuurisen sekä pragmaattisen materiaalin monipuolistamista. Lisäksi ehdotetaan jatkotutkimuksen tekemistä kulttuurin sekä kulttuurienvälisen pragmatiikan opettamisen toteutumisesta yläkoulussa. ...
Keywords
EFL culture and language learning cross-cultural pragmatics textbook analysis content analysis
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605112487

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [3981]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "No better, no worse - but definitely different" : the presentation of target cultures in two English textbook-series for Finnish secondary school children 

    Pohjanen, Päivi (2007)
  • Presentation of English-speaking cultures : upper secondary school textbooks of English in the 1980s and in the 2010s 

    Lindström, Saara (2012)
    Englanti on yksi maailman levinneimmistä kielistä ja sitä puhutaan sekä äidinkielenä että vielä useammin toisena tai vieraana kielenä. Tämän moninaisuuden vuoksi on myös monia englanninkielisiä kulttuureja. Näistä tunnetuimpia ...
  • Presentation of the American culture in EFL textbooks : an analysis of the cultural content of Finnish EFL textbooks for secondary and upper secondary education 

    Lappalainen, Tiina (2011)
  • Grammar instruction in Finnish upper secondary school EFL textbooks 

    Vornanen, Riina (2016)
    Kieliopin opettaminen on aina ollut iso osa kielten opetusta ja nykyäänkin kielioppi nähdään osana laajempaa kommunikatiivista kompetenssia. Näkemyksiä siitä, kuinka kielioppia tulisi opettaa on runsaasti, mutta nykyään ...
  • Presentation of the English passive in four Finnish upper secondary school EFL textbooks 

    Hietala, Janne (2013)
    Kieliopin opettaminen on alusta alkaen ollut keskeinen osa nykyaikaista vieraiden kielten opetusta. Mielipiteitä siitä, kuinka kielioppi määritellään, kuinka sitä tulee opettaa ja onko sen opettaminen ylipäätään tarpeen, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre