Parents' willingness and thoughts of English immersion
Tämän kvantitatiivisen proseminaarityön tarkoituksena oli tutkia vanhempien tietämystä kielikylpyopetuksesta sekä heidän halukkuuttaan tarjota sitä englanninkielisenä lapsilleen. Tarkoitus oli selvittää, tietävätkö vanhemmat kielikylvystä entuudestaan ja olisivatko he kiinnostuneita laittamaan lapsensa kielikylpyopetukseen. Tutkielmassa tarkasteltiin myös vanhempien käsityksiä siitä, miten kielikylpy vaikuttaa esim. kielelliseen kehitykseen tai muiden aineiden oppimiseen. Tutkielma tarjosi vanhemmille kahta kielikylpymallia, osittaisen ja totaalisen, joista vanhemmat saivat valita mieluisemman. Tutkimukseen vastasi noin 60 ensimmäisen ja toisen luokan vanhempaa kahdesta Jyväskylän alakoulusta. Vastaaminen tapahtui suomen kielellä kysymyslomakkeella, jossa oli sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä.
Tutkielman viitekehyksenä käytettiin aiempia tutkimuksia kielikylvyn tehokkuudesta ja tuloksista sekä sen vaikutuksista äidinkieleen ja muuhun oppimiseen. Tutkielma hyödynsi myös useita kielikylvyn määritelmiä sekä kielikylpyoppaita. Kielikylpy on usein päiväkodeissa tai alakouluilla alkavaa vieraan kielen opetusta, joka kytketään leikkiin ja käytännön tilanteisiin. Kielikylvyn periaatteena on, että kieli opitaan omaksuen, havainnoiden, toistaen ja toimien. Oppimisympäristön luonteeseen kuuluu toiminnallisuus, lapsikeskeisyys, innostavuus ja kannustavuus. Kieli toimii osana jokapäiväistä elämää ja muodostuu näin luonnolliseksi osaksi lasten verbaalista maailmaa.
Tutkimuksen aineistoa tutkittiin kvantitatiivisin menetelmin, mutta avointen kysymysten kohdalla myös laadullista analysointia käytettiin. Tilastollisesti merkittävä tulos oli vanhempien halukkuus osallistua kielikylpyyn. Tulokset osoittivat, että lähes kaikki vanhemmat myös tiesivät kielikylvystä ennestään. Suurin osa vanhemmista olisi ollut kiinnostunut tarjoamaan lapselleen kielikylpyopetusta, ja lisäksi osittainen kielikylpymalli oli selvästi suositumpi. Vanhemmat kokivat kielten opetuksen tärkeäksi nykypäivänä ja hyvän kielitaidon sijoitukseksi sekä laajempien mahdollisuuksien antajaksi tulevaisuudessa. Tutkimuksen suhteellisen pienen aineiston takia laajempaa tutkimusta kyseisestä aiheesta silti tarvitaan. Koska vastaaminen oli vapaaehtoista, epäselväksi jäi onko kielikylvylle tulevaisuudessa yleisesti tilausta vai oliko vain enemmistö kyselyyn vastanneista kielikylvystä innostuneita.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
A language socialisation perspective on Swedish immersion in Finland : Students, teachers, and parents as key actors
Björklund, Siv; Mård-Miettinen, Karita; Pakarinen, Sanna (John Benjamins Publishing Company, 2022)This retrospective review applies a language socialisation perspective in examining the findings of a four-year research project on Swedish immersion in Finland. Findings from nine sub-studies within the project are reported ... -
Use of pointing in parent-child interactions by hearing children of deaf and hearing parents : A follow-up from 1- to 3-years of age
Kanto, Laura; Laakso, Minna; Huttunen, Kerttu (Cambridge University Press (CUP), 2024)Pointing plays a significant role in communication and language development. However, in spoken languages pointing has been viewed as a non-verbal gesture, whereas in sign languages, pointing is regarded to represent a ... -
"#Dontstayinschool" : learner perceptions on the connection between listening to extramural music in English and different areas of English skills
Laukkanen, Otto (2015)Vapaa-aikana tapahtuva kielenoppiminen on yhä suuremmassa roolissa nykyaikana. Sitä on jo jonkin verran tutkittu, mutta tutkimus on pääasiallisesti ollut kaikki vapaa-ajan aktiviteetit huomioon ottavaa, eikä siinä täten ... -
Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning
Erkkilä, Matti (2017)Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ... -
Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
Keski-Kastari, Marianne (2013)Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ...