Oppilaiden kokemuksia pedagogisesta draamasta saksan oppimisen varhaisessa vaiheessa : "se on siksi hyödyllistä, että osaa puhua saksaa luontevasti ja ymmärrettävästi jos menee saksankieliseen maahan. :)"

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Rinne, Elina
dc.date.accessioned 2012-08-28T04:43:24Z
dc.date.available 2012-08-28T04:43:24Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201208282258 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/38398
dc.description.abstract Tutkielmani tarkoitus on selvittää alakoulun oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä pedagogisesta draamasta varhaisessa saksan opetuksessa. Vertailen oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia saksan opettajan näkemyksiin ja kokemuksiin sekä omiin, tutkijana tekemiini havaintoihin. Lisäksi vertailen oppilailta saatuja tuloksia Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2004) tavoitteisiin alakoulun vieraan kielen opetuksessa. Tutkimukseen osallistuivat jyväskyläläisen alakoulun 5. luokan saksanryhmä, ryhmän saksanopettaja ja minä osallistuvana havainnoijana. Pidin tutkimuksen aikana tutkimukseen osallistuneelle oppilasryhmälle viisi draamatuokiota. Tutkimusmenetelminä käytin osallistuvaa havainnointia, kenttäpäiväkirjaa, kyselyitä sekä kuva-analyysiä. Tutkimuksen mukaan pedagoginen draama on mukava ja mielekäs opetusmenetelmä. Pedagoginen draama tuo vaihtelua varhaiseen saksan opiskeluun. Sen avulla voidaan harjoitella sosiaalisia taitoja, kohdekielistä vuorovaikutusta, kieli- ja kulttuuritaitoja sekä rohkeutta ilmaista itseään saksaksi, vaikka kielitaidon kehitys olisi vasta alussa. Pedagoginen draama opetusmenetelmänä tukee tutkimuksen mukaan Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2004) alakoulun vieraan kielen oppimistavoitteita. Lisäksi se tukee Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2004) vaatimia monipuolista oppimisympäristöä sekä erilaisten oppilaiden huomioon ottamista. fi
dc.format.extent 131 s.
dc.language.iso fin
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other pedagoginen draama
dc.subject.other kielikasvatus
dc.subject.other saksan oppiminen alakoulussa
dc.title Oppilaiden kokemuksia pedagogisesta draamasta saksan oppimisen varhaisessa vaiheessa : "se on siksi hyödyllistä, että osaa puhua saksaa luontevasti ja ymmärrettävästi jos menee saksankieliseen maahan. :)"
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201208282258
dc.subject.ysa draamapedagogiikka
dc.subject.ysa kielikasvatus
dc.subject.ysa saksan kieli
dc.subject.ysa alakoulu
dc.subject.ysa oppiminen
dc.subject.ysa draamakasvatus
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master’s thesis en
dc.contributor.tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Humanistinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Education en
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Humanities en
dc.contributor.laitos Opettajankoulutuslaitos fi
dc.contributor.laitos Kielten laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Teacher Education en
dc.contributor.laitos Department of Languages en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine saksan kieli ja kulttuuri fi
dc.contributor.oppiaine kasvatustiede fi
dc.rights.restriction This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation. en
dc.rights.restriction Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema. fi
dc.date.updated 2012-08-28T04:43:24Z

This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record