Show simple item record

dc.contributor.authorRinne, Elina
dc.date.accessioned2012-08-28T04:43:24Z
dc.date.available2012-08-28T04:43:24Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1224673
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38398
dc.description.abstractTutkielmani tarkoitus on selvittää alakoulun oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä pedagogisesta draamasta varhaisessa saksan opetuksessa. Vertailen oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia saksan opettajan näkemyksiin ja kokemuksiin sekä omiin, tutkijana tekemiini havaintoihin. Lisäksi vertailen oppilailta saatuja tuloksia Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2004) tavoitteisiin alakoulun vieraan kielen opetuksessa. Tutkimukseen osallistuivat jyväskyläläisen alakoulun 5. luokan saksanryhmä, ryhmän saksanopettaja ja minä osallistuvana havainnoijana. Pidin tutkimuksen aikana tutkimukseen osallistuneelle oppilasryhmälle viisi draamatuokiota. Tutkimusmenetelminä käytin osallistuvaa havainnointia, kenttäpäiväkirjaa, kyselyitä sekä kuva-analyysiä. Tutkimuksen mukaan pedagoginen draama on mukava ja mielekäs opetusmenetelmä. Pedagoginen draama tuo vaihtelua varhaiseen saksan opiskeluun. Sen avulla voidaan harjoitella sosiaalisia taitoja, kohdekielistä vuorovaikutusta, kieli- ja kulttuuritaitoja sekä rohkeutta ilmaista itseään saksaksi, vaikka kielitaidon kehitys olisi vasta alussa. Pedagoginen draama opetusmenetelmänä tukee tutkimuksen mukaan Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2004) alakoulun vieraan kielen oppimistavoitteita. Lisäksi se tukee Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2004) vaatimia monipuolista oppimisympäristöä sekä erilaisten oppilaiden huomioon ottamista.fi
dc.format.extent131 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherpedagoginen draama
dc.subject.otherkielikasvatus
dc.subject.othersaksan oppiminen alakoulussa
dc.titleOppilaiden kokemuksia pedagogisesta draamasta saksan oppimisen varhaisessa vaiheessa : "se on siksi hyödyllistä, että osaa puhua saksaa luontevasti ja ymmärrettävästi jos menee saksankieliseen maahan. :)"
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201208282258
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineGerman Language and Cultureen
dc.date.updated2012-08-28T04:43:24Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.contributor.oppiainekoodi308
dc.subject.ysodraamapedagogiikka
dc.subject.ysokielikasvatus
dc.subject.ysosaksan kieli
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysodraamakasvatus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record