Show simple item record

dc.contributor.authorVekkeli, Janne
dc.date.accessioned2012-06-26T05:21:39Z
dc.date.available2012-06-26T05:21:39Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38097
dc.description.abstractVekkeli, Janne Hakukonemarkkinoinnin kehitys ja tulevaisuus Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 20 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja(t): Seppänen, Ville Tämä kandidaatintutkielma käsittelee hakukonemarkkinoinnin kehitystä. Tutkitaan mistä hakukonemarkkinointi on lähtenyt ja minkälaisessa tilanteessa se on nykypäivänä, sekä mitä on mahdollisesti tulevaisuudessa odotettavissa. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja se keskittyi tutkimaan hakukonemarkkinointia Google hakukonepalvelussa, Googlen suuren markkinaaseman takia. Lähteinä on käytetty hyvin paljon web-lähteitä, koska alan ammattilaisten blogeista löytyy enemmän ajankohtaista tietoa, kuin akateemisista lähteistä. Akateemisilla lähteillä on enemmän tukeva rooli tässä tutkielmassa. Tutkielmassa tutustaan hakukoneiden toimintalogiikkaan, jotta pystytään ymmärtämään hakukonemarkkinointia. Hakukonemarkkinointi on jaettu kahteen alakäsitteeseen: hakukoneoptimointiin ja hakusanamainontaan. Hakukoneoptimointi pyritään parantamaan sivuston sijoittumista luonnollisissa hakutuloksissa, jotta käyttäjä huomaisi sivuston paremmin. Hakusanamainonta pyrkii haalimaan käyttäjiä maksetuilla mainoksilla, jotka esiintyvät luonnollisten hakutuloksien läheisyydessä ja tätä nykyä myös muilla hakukoneiden yhteistyösivuilla. Hakukoneoptimoinnin tärkeimmät askeleet ovat: hakusanojen esiintyminen, linkitys (engl. link building), title-elementti, meta-tagit ja kuvien ilmeneminen tekstinä. Hakusanamainontaa myydään yleisesti kolmella eri hinnoittelutavalla: klikki-, näyttö- ja aikasidonnaisella hinnoittelulla, joista ensimmäinen on ylivoimaisesti suosituin tapa. Klikkisidonnaisen hinnoittelutavan asema on kuitenkin horjuva, sitä hyödyntävän ilkivallan takia. Googlen ad- Words palvelu mahdollistaa mainoskampanjoiden tekemisen suoraan selaimessa ja siihen liittyvä display-verkosto tuo mainokset näkyviin myös muille sivuille, kuin pelkästään hakukonesivulle. Hakukoneoptimointi on päättymätön prosessi, koska Google muuttaa hakualgoritmiaan joka vuosi yli 500 kertaa. Hakukonemarkkinoinnin tulevaisuus on Googlesta riippuvainen, koska se pystyy dominoimaan alaa suurella markkinaosuudellaan. Näitä muutoksista riippumatta suurin muutos hakukonemarkkinoinnissa on tapahtunut sen kaupallistumisessa. Hakukonemarkkinointi on lähtenyt erittäin pienestä toiminnasta ja kasvanut 20 miljardin dollarin kasvavaksi toimialaksi.fi
dc.language.isofin
dc.subject.otherhakukonemarkkinointifi
dc.subject.otherhakukoneoptimointifi
dc.subject.otherhakusanamainontafi
dc.subject.otherhinnoittelutapafi
dc.titleHakukonemarkkinoinnin kehitys ja tulevaisuus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201206261956
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons.en
dc.rights.accessrightsLuettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella.fi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record