Hakukonemarkkinoinnin kehitys ja tulevaisuus
Authors
Date
2012Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons.
Vekkeli, Janne
Hakukonemarkkinoinnin kehitys ja tulevaisuus
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 20 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma
Ohjaaja(t): Seppänen, Ville
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee hakukonemarkkinoinnin kehitystä. Tutkitaan
mistä hakukonemarkkinointi on lähtenyt ja minkälaisessa tilanteessa se
on nykypäivänä, sekä mitä on mahdollisesti tulevaisuudessa odotettavissa.
Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja se keskittyi tutkimaan hakukonemarkkinointia
Google hakukonepalvelussa, Googlen suuren markkinaaseman
takia. Lähteinä on käytetty hyvin paljon web-lähteitä, koska alan ammattilaisten
blogeista löytyy enemmän ajankohtaista tietoa, kuin akateemisista
lähteistä. Akateemisilla lähteillä on enemmän tukeva rooli tässä tutkielmassa.
Tutkielmassa tutustaan hakukoneiden toimintalogiikkaan, jotta pystytään ymmärtämään
hakukonemarkkinointia. Hakukonemarkkinointi on jaettu kahteen
alakäsitteeseen: hakukoneoptimointiin ja hakusanamainontaan. Hakukoneoptimointi
pyritään parantamaan sivuston sijoittumista luonnollisissa hakutuloksissa,
jotta käyttäjä huomaisi sivuston paremmin. Hakusanamainonta pyrkii
haalimaan käyttäjiä maksetuilla mainoksilla, jotka esiintyvät luonnollisten hakutuloksien
läheisyydessä ja tätä nykyä myös muilla hakukoneiden yhteistyösivuilla.
Hakukoneoptimoinnin tärkeimmät askeleet ovat: hakusanojen
esiintyminen, linkitys (engl. link building), title-elementti, meta-tagit ja kuvien
ilmeneminen tekstinä. Hakusanamainontaa myydään yleisesti kolmella eri hinnoittelutavalla:
klikki-, näyttö- ja aikasidonnaisella hinnoittelulla, joista ensimmäinen
on ylivoimaisesti suosituin tapa. Klikkisidonnaisen hinnoittelutavan
asema on kuitenkin horjuva, sitä hyödyntävän ilkivallan takia. Googlen ad-
Words palvelu mahdollistaa mainoskampanjoiden tekemisen suoraan selaimessa
ja siihen liittyvä display-verkosto tuo mainokset näkyviin myös muille sivuille,
kuin pelkästään hakukonesivulle. Hakukoneoptimointi on päättymätön prosessi,
koska Google muuttaa hakualgoritmiaan joka vuosi yli 500 kertaa. Hakukonemarkkinoinnin
tulevaisuus on Googlesta riippuvainen, koska se pystyy
dominoimaan alaa suurella markkinaosuudellaan. Näitä muutoksista riippumatta
suurin muutos hakukonemarkkinoinnissa on tapahtunut sen kaupallistumisessa.
Hakukonemarkkinointi on lähtenyt erittäin pienestä toiminnasta ja
kasvanut 20 miljardin dollarin kasvavaksi toimialaksi.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5315]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Hakukonemarkkinoinnin hyödyt suuryrityksille
Pyylöniemi, Joonas (2021)Hakukonemarkkinointi on kehittynyt valtavasti internetin käytön yleistymisen myötä, ja nykypäivänä se on yksi digitaalisen markkinoinnin tärkeimmistä osa-alueista. Hakukoneet ovat osana lähes jokaisen arkipäivää, joten sen ... -
Review of search engine optimization techniques
Himmanen, Joonas (2022)Tämän tutkielman tarkoitus on saada ymmärrystä hakukoneoptimointiin ja sen eri tekniikkoihin. Koska on hyvin tärkeää tärkeää olla korkealla hakukoneiden kuten Googlen hakutuloksissa, nettisivut hyödyntävät erilaisia ... -
Yritysten hakukonemarkkinointi
Jämsén, Janne (2010) -
Hakukoneoptimoinnin käyttöönotto ja omaksuminen pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
Karvinen, Tommi (2018)Nykypäivänä yrityksien on välttämätöntä toteuttaa markkinointiaan internetissä sen suuren kasvun vuoksi. Yksi tapa tavoitella näkyvyyttä internetissä yritykselle on hakukoneoptimointi, jolla pyritään kasvattamaan yrityksen ... -
Hakukonemarkkinoinnin tehokkuus B2B ja B2C asiakkaille autonvuokrausalalla Suomessa
Raikamo, Sasu (2012)Internetin nopea kasvu kaupankäynti-, viihde ja tietomediaksi on johtanut siihen, että yritysten on oltava internetissä. Internetin myötä perinteisesti markkinointiviestintää hallinneet markkinoinninkeinot ovat menettäneet ...