University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Hakukonemarkkinoinnin kehitys ja tulevaisuus

Icon
1.2 Mb

Authors
Vekkeli, Janne
Date
2012
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons.
You can request a copy of this thesis here

 
Vekkeli, Janne Hakukonemarkkinoinnin kehitys ja tulevaisuus Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 20 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja(t): Seppänen, Ville Tämä kandidaatintutkielma käsittelee hakukonemarkkinoinnin kehitystä. Tutkitaan mistä hakukonemarkkinointi on lähtenyt ja minkälaisessa tilanteessa se on nykypäivänä, sekä mitä on mahdollisesti tulevaisuudessa odotettavissa. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja se keskittyi tutkimaan hakukonemarkkinointia Google hakukonepalvelussa, Googlen suuren markkinaaseman takia. Lähteinä on käytetty hyvin paljon web-lähteitä, koska alan ammattilaisten blogeista löytyy enemmän ajankohtaista tietoa, kuin akateemisista lähteistä. Akateemisilla lähteillä on enemmän tukeva rooli tässä tutkielmassa. Tutkielmassa tutustaan hakukoneiden toimintalogiikkaan, jotta pystytään ymmärtämään hakukonemarkkinointia. Hakukonemarkkinointi on jaettu kahteen alakäsitteeseen: hakukoneoptimointiin ja hakusanamainontaan. Hakukoneoptimointi pyritään parantamaan sivuston sijoittumista luonnollisissa hakutuloksissa, jotta käyttäjä huomaisi sivuston paremmin. Hakusanamainonta pyrkii haalimaan käyttäjiä maksetuilla mainoksilla, jotka esiintyvät luonnollisten hakutuloksien läheisyydessä ja tätä nykyä myös muilla hakukoneiden yhteistyösivuilla. Hakukoneoptimoinnin tärkeimmät askeleet ovat: hakusanojen esiintyminen, linkitys (engl. link building), title-elementti, meta-tagit ja kuvien ilmeneminen tekstinä. Hakusanamainontaa myydään yleisesti kolmella eri hinnoittelutavalla: klikki-, näyttö- ja aikasidonnaisella hinnoittelulla, joista ensimmäinen on ylivoimaisesti suosituin tapa. Klikkisidonnaisen hinnoittelutavan asema on kuitenkin horjuva, sitä hyödyntävän ilkivallan takia. Googlen ad- Words palvelu mahdollistaa mainoskampanjoiden tekemisen suoraan selaimessa ja siihen liittyvä display-verkosto tuo mainokset näkyviin myös muille sivuille, kuin pelkästään hakukonesivulle. Hakukoneoptimointi on päättymätön prosessi, koska Google muuttaa hakualgoritmiaan joka vuosi yli 500 kertaa. Hakukonemarkkinoinnin tulevaisuus on Googlesta riippuvainen, koska se pystyy dominoimaan alaa suurella markkinaosuudellaan. Näitä muutoksista riippumatta suurin muutos hakukonemarkkinoinnissa on tapahtunut sen kaupallistumisessa. Hakukonemarkkinointi on lähtenyt erittäin pienestä toiminnasta ja kasvanut 20 miljardin dollarin kasvavaksi toimialaksi. ...
Keywords
hakukonemarkkinointi hakukoneoptimointi hakusanamainonta hinnoittelutapa
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206261956

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Hakukoneoptimoinnin käyttöönotto ja omaksuminen pienissä ja keskisuurissa yrityksissä 

    Karvinen, Tommi (2018)
    Nykypäivänä yrityksien on välttämätöntä toteuttaa markkinointiaan internetissä sen suuren kasvun vuoksi. Yksi tapa tavoitella näkyvyyttä internetissä yritykselle on hakukoneoptimointi, jolla pyritään kasvattamaan yrityksen ...
  • Hakukonemarkkinoinnin tehokkuus B2B ja B2C asiakkaille autonvuokrausalalla Suomessa 

    Raikamo, Sasu (2012)
    Internetin nopea kasvu kaupankäynti-, viihde ja tietomediaksi on johtanut siihen, että yritysten on oltava internetissä. Internetin myötä perinteisesti markkinointiviestintää hallinneet markkinoinninkeinot ovat menettäneet ...
  • Hakukonemarkkinoinnin hyödyt suuryrityksille 

    Pyylöniemi, Joonas (2021)
    Hakukonemarkkinointi on kehittynyt valtavasti internetin käytön yleistymisen myötä, ja nykypäivänä se on yksi digitaalisen markkinoinnin tärkeimmistä osa-alueista. Hakukoneet ovat osana lähes jokaisen arkipäivää, joten sen ...
  • Vallankumous vai muutoksen mahdollisuus? Tekoälyn työllisyysvaikutuksiin liitetyt diskurssit Helsingin Sanomien pääkirjoituksissa 

    Lampi, Anna (2019)
    Tämä tutkielma tarkastelee tekoälyn työllisyysvaikutuksiin liitettyjä diskursseja, diskurssien välisiä suhteita ja niiden osoittamia yhteiskunnallisia muutosvaatimuksia kriittisen diskurssianalyysin keinoin. Tutkielman ...
  • Piirteitä suomalaisesta rikoskirjallisuudesta : matka 1900-luvulta tulevaisuuteen ; Tapaturma tammikuussa 

    Koskinen, Juha-Pekka (2008)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre