Opettajien kokemuksia vertaismentoroinnista
Ahokas, Minna 2010 OPETTAJIEN KOKEMUKSIA VERTAISMENTOROINNISTA:
Vertaismentorointikokemuksia ja näkemyksiä moniammatillisissa
vertaismentorointiryhmissä Jyväskylässä toisen asteen koulutuksessa. Kasvatustieteen
pro gradu-tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2010. 75 sivua.
Julkaisematon.
Tutkimukseni tarkoitus oli selvittää toisen asteen opettajien kokemuksia
vertaismentoroinnista moniammatillisessa oppilaitoksessa ja sen
vertaismentorointiryhmissä. Tutkimuksen avulla haluttiin kuulla mentoroitavien,
aktoreiden omia ajatuksia siitä, millaisia odotuksia osallistujilla oli, kuinka
vertaismentorointiryhmä toimi ja miten moniammatillisuus vaikutti
vertaismentorointiryhmässä toimimiseen. Lisäksi haluttiin tietoa vuorovaikutuksesta ja
vertaisuuden merkityksestä vertaismentorointiryhmässä toimiessa.
Tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla kahta vertaismentorointiryhmää. Ryhmien
vuorovaikutusaktiivisuutta havainnoitiin ja aktoreiden kokemuksia kartoitettiin
teemahaastattelulla. Vertaismentorointiryhmissä oli mukana jo pitkään oppilaitoksessa
olleita opettajia ja vastatulleita. Ryhmät olivat moniammatillisia, muuta yhteistä ei
aktoreilla ollut paitsi se, että he olivat kaikki opettajia. Tutkimuksessa ei tutkittu
ryhmien mentoreita vaan moniammatillisia mentoroitavia. Molemmilla
vertaismentorointiryhmillä oli tapaamisissa aina teemat, joiden pohjalta tapaaminen
eteni. Aluksi teeman asiantuntija alusti tapaamista, jonka jälkeen mentoroitavat
keskustelivat teemasta ja muodostivat yhteisen näkemyksen teemasta. Aineisto
analysoitiin tutkimuskysymyksistä nousevien teemojen valossa.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että mentoroitavien odotukset täyttyivät, he
saivat tukea ammatilliseen kasvuun, aikaa pysähtyä ja aikaa keskustelulle itselle
tärkeistä ammatillisista asioista sekä pääsivät kokeilemaan jotain uutta tapaa
henkilöstön kehittämisessä. Moniammatillinen oppilaitos tarjoaa mahdollisuuksia
näkökulmien laajentumiseen tai voimavaraksi arkeen. Vertaismentorointi toimi myös
paikkana jakaa hyviä käytäntöjä ja tutustua suureen organisaatioon niin kollegatasolla
kuin toimipaikkatasolla. Tärkeää vertaismentoroinnissa on ryhmädynamiikan luominen
tai sen tukeminen, vuorovaikutuksen avoimuus ja tasa-arvoisuus. Vertaisuus ja tasaarvoisuus
koettiin tärkeänä. Toiminta lisäsi yhteenkuuluvaisuuden tunnetta.
Vertaismentorointi puolustaa paikkaansa henkilöstön kehittämisen välineenä.
Osaamisen kehittämisen tulee olla strategialähtöistä, suunnitelmallista ja
johdonmukaista. Työyhteisö ei ole hyvinvoiva, jollei sitä kehitetä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29524]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien kokemuksia oppimisen tuen mentoroinnista
Laaksonen, Minna (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata millaisia kokemuksia opettajilla on oppimisen tuen mentoroinnista. Oppimisen tuen mentorointi on erään Etelä-suomalaisen kunnan toimintamalli, jonka tarkoituksena on tukea ... -
Opettajien kokemuksia dialogisen opetuksen toteuttamisesta perusopetuksessa
Metsäpelto, Riitta-Leena; Vasalampi, Kati; Poikkeus, Anna-Maija; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Salminen, Jenni; Mäensivu, Marja (Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2017)Tässä artikkelissa tarkastellaan opettajien kokemuksia dialogisen opetuksen toteuttamisesta perusopetuksen ryhmissä osana Vuorovaikutus, motivaatio ja osallisuuden tukeminen (VuoMo) - nimistä ammatillisen kehittämisen ... -
Induktiovaihe integraatiokoulutuksen käyneiden opettajien kokemana
Koirikivi, Carita; Pikkarainen, Inka-Mari (2017)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten yliopistossa integraatiokoulutuksen käyneet luokanopettajat ovat kokeneet induktiovaiheen sekä ensimmäisen vuotensa työelämässä. Tutkimuksen tarkastelun kohteena oli lisäksi ... -
Vertaisryhmämentorointi uusien opettajien tukena
Pennanen, Matti (Niilo Mäki Instituutti, 2023)Matti Pennanen KM Matti Pennasen kasvatustieteen väitöskirja “Practice Architectures of Peer-Group Mentoring in New Teachers’ Professional Development” tarkastettiin 14.1.2023 Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.