Luokanopettajien tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen vaikuttavat tekijät
Authors
Date
2024Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan opettajien tieto- ja viestintäteknologian käyttöön vaikuttavia taustatekijöitä. Tutkimuksessa tunnistettiin neljä keskeistä tekijää: työyhteisön tuki, kouluttautuminen, opettajan kokemus ja minäpystyvyyden tunne.
Tulokset osoittavat, että opettajat tarvitsevat työyhteisön tukea ja lisäkoulutusta sekä työn ohessa että opettajankoulutuksessa tieto- ja viestintäteknologian käytön edistämiseksi. Lisäksi opettajan työkokemuksen määrä, oma osaaminen ja minäpystyvyyden tunne vaikuttavat merkittävästi heidän suhtautumiseensa tieto- ja viestintäteknologian käyttöön opetuksessa. This literature review aims to identify the background factors influencing teachers’
use of information and communication technology (ICT). The study identified four main factors affecting ICT use: support from the work community, training, teacher experience, and sense of self-efficacy.
The results indicate that teachers need support from their work community and additional training both during their career and in teacher education to enhance ICT use. According to this study, the amount of teaching experience, personal competence, and sense of self-efficacy significantly influence teachers’ attitudes towards using ICT in teaching.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5370]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
4. ja 5. vuosikurssin opettajaopiskelijoiden kokema pystyvyys tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen
Lehti, Vilma (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää 4. ja 5. vuosikurssin opettajaopiskelijoiden suhtautumista sekä koettua pystyvyyttä tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisellä ... -
Luokanopettajien kokemuksia tieto- ja viestintätekniikasta
Almiala, Saara; Nisula, Tarmo (2022)Tieto- ja viestintätekniikan rooli suomalaisessa koulumaailmassa kasvaa vuosi vuodelta. Opettajien kyky vastata tähän opetussuunnitelmassakin kirjattuun tavoitteeseen haastaa työssä päivittäin. Tämä tutkimus pyrkii ... -
Luokanopettajien toimijuuden ilmentyminen opettajien kokemuksissa sekä toimijuutta edistävät ja ajoittavat tekijät varhaisen englannin kielen opetuksessa
Heinänen, Tessa (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajien toimijuus ilmenee opettajien kokemuksissa varhaisen englannin kielen opetuksessa. Lisäksi haluttiin selvittää, mitkä tekijät edistävät ja rajoittavat ... -
Pedagoginen tuki tietotekniikan hyödyntämisessä kemian opetuksessa
Tuukkanen, Jussi (2013)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä kemian opettajat toivovat pedagogiselta tuelta ja miten pedagoginen tuki vaikuttaa tietotekniikan käyttöön kemian opetuksessa. Tutkimuksen teoriaosuudessa analysoidaan aikaisempien ... -
Luokanopettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksista tulevaisuuden taitojen kehittämisessä
Suuronen, Eeva; Eskola, Laura (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajien käsityksiä siitä, millaisia tulevaisuuden taitoja tieto- ja viestintäteknologia edistää ja edellyttää. Tutkimuksemme teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan ...