Luokanopettajien kokemuksia tieto- ja viestintätekniikasta
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tieto- ja viestintätekniikan rooli suomalaisessa koulumaailmassa kasvaa vuosi vuodelta. Opettajien kyky vastata tähän opetussuunnitelmassakin kirjattuun tavoitteeseen haastaa työssä päivittäin. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään opettajien työhön vaikuttavia ja tieto- ja viestintätekniikkaan liittyviä ilmiöitä, jotka vaikeuttavat tai helpottavat jokapäiväistä opetustyötä.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 111 opettajaa Espoon, Vantaan ja Helsingin alueelta. Vastauksia saatiin tasaisesti eri luokka-asteiden opettajilta. Ikäjakauman osalta tutkittava joukko oli verrattain tasan jakautunut pois lukien 30–39-vuotiaiden ryhmä, jonka edustus oli hieman muita suurempi. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella ja tuloksien analysointi toteutettiin mixed method -menetelmällä, painottaen fenomenologista tutkimustapaa. Laadullinen aineisto edusti tutkimuksen painopisteen osalta ensisijaista osa-aluetta.
Tutkimus osoitti tieto- ja viestintätekniikan olevan moninainen opettamisen osa-alue, joka sisältää erilaisia syitä käyttää tai olla käyttämättä tieto-ja viestintätekniikkaa opetuksen työkaluna. Tutkimuksen suurimmat havainnot koskevat kouluissa vallitsevaa tieto- ja viestintäteknistä laitteisto- ja henkilöresurssipulaa sekä opettajien ajan ja saatavilla olevan tuen puutetta. Tehtyjen havaintojen pohjalta voidaan todeta, että tutkimuksen tulokset vahvistavat suurelta osin aikaisempia aihealueesta tehtyjä tutkimuksia. Toteutus on siirrettävissä ja sovellettavissa tämän tutkimuksen ulkopuolelle jääneissä kunnissa ja kaupungeissa tarjoten verrattain vaivattoman ja luotettava tavan arvioida opettajien näkemyksiä kuntakohtaisesti tieto- ja viestintätekniikkaan käyttöön liittyen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opetusteknologia koulun arjessa
Kankaanranta, Marja; Vahtivuori-Hänninen, Sanna; Koskinen, Jyrki; Vähähyyppä, Kaisa; Leviäkangas, Pekka; Hautala, Raine; Schneitz, Allan; Chye, Lim Hock; Palonen, Teija; Kejonen, Taneli; Ärje, Johanna; Norrena, Juho; Nieminen, Marianna; Korhonen, Tiina; Lavonen, Jari; Sallasmaa, Petri; Mannila, Linda; Peltomäki, Mia; Salakoski, Tapio; Salmela, Petri; Back, Ralph-Johan; Kotilainen, Marja-Riitta; Tuomi, Pauliina; Multisilta, Jari; Niemi, Leena-Maija; Palmgren-Neuvonen, Laura; Kumpulainen, Kari; Vehkaperä, Antti; Sairanen, Heikki; Syvänen, Antti; Vuorinen, Mikko; Vainio, Janne; Viteli, Jarmo; Huhta, Esko; Väänänen, Maria; Smeds, Riitta; Wideroos, Kimmo; Pekkola, Samuli; Limnell, Ville; Britschgi, Virpi; Öörni, Risto (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2011)Opetusteknologia on osa monen suomalaiskoulun – opettajien ja oppilaiden – arkea eri puolilla Suomea. Opetusteknologian hyödyntäminen on avannut luokkahuoneiden ovia ympäröivään maailmaan ja samalla tuonut oppimisen ... -
Opetusteknologia koulun arjessa 2
Kankaanranta, Marja; Vahtivuori-Hänninen, Sanna (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2011)Tässä kirjassa esitellään tuloksia vuosina 2009–2011 toteutetusta kansallisesta Opetusteknologia koulun arjessa (OPTEK) - tutkimushankkeesta. Tutkimushanke on kirkastanut tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön haasteita ... -
”Joka osa-alueella vois olla parempi ja sillee” : minäpystyvyyden kokemuksia luokanopettajien tieto- ja viestintäteknologisesta osaamisesta
Kälviä, Matti; Krook, Roy (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia minäpystyvyyden kokemuksia luokanopettajilla on heidän omasta tieto- ja viestintäteknologisesta osaamisestaan. Tutkimuksessa pyrittiin lisäksi etsimään niitä ... -
The perception and use of ICT in education by primary school teachers in Finland and Japan
Hasala, Veera; Kelly, Riitta (2020)Vuoden 2014 opetussuunnitelman myötä ICT:n määrä kasvoi Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmassa, ja samanlainen trendi koskee myös Japanin uutta perusopetuksen opetussuunnitelmaa, joka siirtyy vaiheittain käyttöön ... -
Opettaja tulevaisuuden taitojen edistäjänä : "jos haluat opettaa noita taitoja, sinun on ensin hallittava ne itse"
Norrena, Juho (University of Jyväskylä, 2013)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.