University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

4. ja 5. vuosikurssin opettajaopiskelijoiden kokema pystyvyys tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen

Thumbnail
View/Open
348.1Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lehti, Vilma
Date
2020
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää 4. ja 5. vuosikurssin opettajaopiskelijoiden suhtautumista sekä koettua pystyvyyttä tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisellä otteella ja tutkimus sisältää sekä kvantitatiivista ja kvalitatiivista aineistoa. Kvantitatiivinen aineisto on Jyväskylän yliopiston, Itä-Suomen ja Turun yliopistojen OpenDigi-tutkimusryhmän teettämästä kyselystä poimitusta osa-aineistoista ja kvalitatiivinen aineisto on haastatteluista. Kyselyyn vastasi yhteensä 123 opettajaopiskelijaa, joista 16 oli 4. ja 5. vuosikurssin opettajaopiskelijaa. Haastatteluihin valikoitui näistä 3 opettajaopiskelijaa ja haastattelut tehtiin etänä keväällä 2019. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisesti teemoittelemalla. Opettajaopiskelijat suhtautuivat myönteisesti tieto- ja viestintäteknologiaan, mutta opiskelijat tarvitsevat lisää koulutusta laitteiden ja ohjelmistojen käyttöön. Tulokset eivät merkittävästi poikenneet aiemmin tehdyistä tutkimuksista. Kyselyyn vastanneet opettajaopiskelijat kokivat haastavaksi oikeanlaisten laitteiden ja ohjelmistojen löytämisen opettamisen tueksi. Tämä oli ristiriidassa haastateltujen kanssa, jossa opettajaopiskelijat mainitsivat olevansa itse aktiivisia löytämään ja kokeilemaan uusia teknologioita. Haastateltavat eivät olleet kohdanneet varsinaisia haasteita tieto- ja viestintäteknologian kanssa. Ainoastaan laitteiden ikä sekä ohjelmistojen toimivuus tuotti hankaluuksia. Tutkimuksen perusteella opettajaopiskelijat tarvitsevat lisää koulutusta tieto- ja viestintäteknologian integroimiseen, mutta suhtautuminen on positiivista tieto- ja viestintäteknologiaa kohtaan. ...
Keywords
teknologiapystyvyys TPACK tieto- ja viestintäteknologia TPK opettajaopiskelija tieto- ja viestintätekniikka opettajankoulutus tietotekniikka teknologia
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006255117

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23407]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Informaatio- ja viestintäteknologian tuottama liiketoiminta-arvo pilvipalvelu-ympäristössä 

    Alamaa, Jari (2012)
    Informaatio- ja viestintäteknologian (ICT) merkitys on muuttunut paljon viime vuosikymmenen aikana, ja nykypäivän yhteiskunnassa ja yritysmaailmassa tietotekniikka on aina läsnä. ICT on strateginen tekijä, jonka avulla eri ...
  • Kehittämistutkimus : TVT:n tehokas integrointi matematiikan digitaaliseen ylioppilaskokeeseen valmistautumisessa 

    Huttunen, Jesse (2017)
    Nykyään tieto- ja viestintäteknologialla (TVT) on yhä suurempi rooli suomalaisessa perusopetuksessa sekä lukiokoulutuksessa. Erilaiset laitteet ja sovellukset ovat tuoneet myös uusia mahdollisuuksia erityisesti matematiikan ...
  • Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden käsityksiä uravalintansa syistä ja opintoihin sitoutumiseen liittyvistä tekijöistä 

    Leppämäki, Harri (2021)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ja tunnistaa varhaiskasvatuksen opettajaksi opiskelevien uravalintaan liittyviä syitä ja varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksessa opintoihin sitoutumiseen liittyviä tekijöitä. Lisäksi ...
  • Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamiseen puuttumisesta 

    Huhtala, Janette (2022)
    Tarkastelin tässä pro gradu -tutkielmassa opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamiseen puuttumisesta. Opettajalla on merkittävä rooli kiusaamiseen puuttumisessa ja näin ollen opettajan kiusaamisen vastaisen työn pohja ...
  • Yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajien kokemuksia ja näkemyksiä etäopetuksesta : miten etäopetus on vaikuttanut oppiaineen opettamiseen? 

    Lipsanen, Eliisa (2022)
    Tutkielman aiheena on yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden -oppiaineen etäopetus. Tutkimuksessa tarkastelin oppiaineen aineenopettajien subjektiivisia kokemuksia ja näkemyksiä siitä, miten etäopetus on vaikuttanut ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre