Show simple item record

dc.contributor.authorSulkanen, Mimmu
dc.contributor.authorSaranko, Lotta
dc.contributor.authorAlasuutari, Maarit
dc.contributor.authorLerkkanen, Marja-Kristiina
dc.date.accessioned2024-12-20T10:30:12Z
dc.date.available2024-12-20T10:30:12Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationSulkanen, M., Saranko, L., Alasuutari, M., & Lerkkanen, M.-K. (2024). Viisivuotiaiden kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu : esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen laadun vertailua. <i>Yhteiskuntapolitiikka</i>, <i>89</i>(5-6), 529-540. <a href="https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024112797199" target="_blank">https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024112797199</a>
dc.identifier.otherCONVID_244666532
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99184
dc.description.abstractOpetushallitus toteutti vuosina 2021–2024 kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun, jonka aikana noin 15 000 vuosina 2016 ja 2017 syntynyttä lasta aloitti esiopetuksen viisivuotiaina ja noin 20 000 varhaiskasvatukseen osallistuvaa viisivuotiasta osallistui kokeiluun verrokkiryhmissä. Kokeilua seurataan ja arvioidaan monitieteisellä seurantatutkimuksella, jonka toteuttavat Aalto-yliopisto, Valtion taloudellinen tutkimuskeskus, Jyväskylän yliopisto, Helsingin yliopisto ja Turun yliopisto. Tämä analyysi on Jyväskylän yliopiston toteuttama seurannan osatutkimus. Tässä katsauksessa tarkastelemme varhaiskasvatuksen opettajien raportoimien laadun rakennetekijöiden toteutumista kokeilu- ja verrokkiryhmissä kokeilun toisen ikäkohortin (2017 syntyneet) ensimmäisen esiopetusvuoden (2022–2023) aikana. Tarkasteltuja laadun rakennetekijöitä ovat henkilöstön kelpoisuus, lapsiryhmien henkilöstörakenne, koko ja ikäjakauma. Selvitämme myös, erosivatko rakennetekijät kokeilu- ja verrokkiryhmien välillä. Lisäksi tutkimme, oliko kunnan maantieteellisellä sijainnilla tai kokeilustatuksella (kokeilu- vs. verrokkikunta) yhteyttä laadun rakennetekijöihin. Lopuksi tarkastelemme, erosivatko laadun rakennetekijät kaksivuotisen esiopetuksen kahtena toteutusvuonna. Kyselyyn vastasi ryhmien vastaavat varhaiskasvatuksen opettajat vuosina 2022 (N = 849, lapsiryhmäkohtainen vastausprosentti 47,8 %) ja 2023 (N = 1051, 56,6 %). Aineisto analysoitiin ristiintaulukoinnin ja khiin neliö -testin avulla. Vastausten jakautumisen tarkemmassa tulkinnassa käytettiin sovitettuja standardoituja jäännöksiä. Lisäksi analyysimenetelminä käytettiin t-testiä ja yksisuuntaista varianssianalyysia. Tulosten perusteella lapsiryhmän kokeilustatus oli yhteydessä opettajien kelpoisuuteen, ryhmän henkilöstörakenteeseen sekä lapsiryhmän ikäjakaumaan, muttei lapsiryhmän kokoon. Kokeiluryhmien opettajat olivat useammin kelpoisia tehtäväänsä kuin verrokkiryhmien opettajat. Kolmen kasvatusvastuullisen työntekijän tiimit koostuivat kokeiluryhmissä useammin kahdesta opettajasta ja yhdestä lastenhoitajasta. Verrokkiryhmät puolestaan yhdestä opettajasta ja kahdesta lastenhoitajasta. Kokeiluryhmät olivat verrokkiryhmiä useammin vain viisivuotiaiden tai viisivuotiaiden ja heitä vanhempien lasten ryhmiä. Verrokkiryhmät puolestaan viisivuotiaiden ja sitä nuorempien lasten sekaryhmiä. Lisäksi havaittiin, että kokeiluryhmien ikäjakauma oli erilainen eri ikäkohorttien välillä. Viisivuotiaiden ja heitä vanhempien lasten ryhmien määrä oli kasvanut toisen ikäkohortin kohdalla verrattuna ensimmäiseen ikäkohorttiin. Tulosten perusteella kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu näyttäisi muuttaneen viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen laadun rakennetekijöitä ja siten lasten sosiaalista kasvuympäristöä. Mikäli kaksivuotinen esiopetus toteutuisi, voisi sillä olla mahdollisesti heijasteita varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen palvelukokonaisuuteen, kuten kelpoisen henkilöstön riittävyyteen, lapsiryhmien ikärakenteisiin sekä lasten koulupolun siirtymiin.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherTerveyden ja hyvinvoinnin laitos
dc.relation.ispartofseriesYhteiskuntapolitiikka
dc.relation.urihttps://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024112797199
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.titleViisivuotiaiden kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu : esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen laadun vertailua
dc.typejournal article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202412207988
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalItem
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange529-540
dc.relation.issn1455-6901
dc.relation.numberinseries5-6
dc.relation.volume89
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Yhteiskuntapolitiikka
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationarticle
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysokokeilu
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysoseurantatutkimus
dc.subject.ysolaadunarviointi
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1650
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13984
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p20272
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4354
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13719
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p25380
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
jyx.fundinginformationTutkimus on osa kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun seurantaa ja arviointia, jota on rahoittanut opetus- ja kulttuuriministeriö.
dc.type.okmB1


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY-NC-ND 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY-NC-ND 4.0