Leikki kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu- ja verrokkiryhmissä : varhaiskasvatuksen opettajien näkökulma
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, millaisia viisivuotiaiden lasten oppimiseen liittyviä leikkiasenteita varhaiskasvatuksen opettajilla on, ja paljonko varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat lapsiryhmänsä käyttävän aikaa leikkiin toimintapäivän aikana. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin eroavatko kokeilu- ja verrokkiryhmän opettajien leikkiasenteet tai arviot leikkiin käytetystä ajasta. Tutkimusaineisto koostui Kaksivuotisen esiopetuskokeilun (ESKO) -hankkeen vuoden 2021 seurantakyselyn aineiston osasta, jossa käsiteltiin varhaiskasvatuksen opettajien leikkiin liittyviä asenteita, sekä aineiston osasta, jossa käsiteltiin leikkiin käytettyä aikaa. Kyselyyn vastasi 872 varhaiskasvatuksen työntekijää 120 kunnasta. Aineisto analysoitiin eksploratiivisella faktorianalyysilla sekä Mann Whitneyn U-testillä SPSS 28 -ohjelmistolla. Varhaiskasvatuksen opettajien leikkiasennetta kuvasi faktorista saatu keskiarvosummamuuttuja. Kokeilu- ja verrokkiryhmän leikkiasenteet erosivat toisistaan hyvin vähän. Vastaajat olivat vastanneet hyvin samalla tavalla ja tilastolliset erot syntyivät enemmän suuren vastaajamäärän kuin todellisen eron takia. Kokeilu- ja verrokkiryhmien välillä ei ollut leikkiasenteessa eroa. Kokeilu- ja verrokkiryhmä eivät eronneet toisistaan vapaaseen leikkiin käytetyn ajan tai ohjattuun leikkiin käytetyn ajan suhteen. Tutkimuksen tulokset tukevat aiempia tutkimuksia, joiden mukaan varhaiskasvatuksen opettajat pitävät leikkiä tärkeänä sekä esiopetuksessa että varhaiskasvatuksessa. Aiemmissa tutkimuksissa on saatu samankaltaisia tuloksia myös leikkiin käytetystä ajasta esiopetusikäisten lasten ryhmissä. Leikin ja opetuksen suhde ja opettajien leikkiasenteet kaipaavat kuitenkin lisätutkimusta.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25573]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lukivaikeuksien ennusmerkit esiopetusikisillä lapsilla varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana
Koprinen, Elina; Rantanen, Jenna (2023)Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä lukivaikeuksien ennusmerkeistä esiopetusikäisillä lapsilla. Millaisia lukivaikeuksien ennusmerkkejä he ovat lapsilla ... -
Musiikkikasvatus viisivuotiaiden kaksivuotisen esiopetuskokeilun kokeilu- ja verrokkiryhmiä ohjaavissa asiakirjoissa ja ryhmien toiminnassa
Hyyrynen, Roosa (2022)Musiikkikasvatuksen osuus on aiemmissa tutkimuksissa todettu verrattain pieneksi varhaiskasvatuksen pedagogiikassa. Musiikkikasvatusta ei olla Suomessa kuitenkaan tarkasteltu asiakirjatasolla, minkä vuoksi niiden tarkastelu ... -
Esiopetuksen opettajien ja luokanopettajien näkemyksiä kouluun siirtymästä ja lapsen kouluvalmiudesta
Ahokas, Elliroosa; Hakala, Miia (2020)Kouluun siirtymä on vuosittain monelle lapselle ajankohtainen aihe ja sen takia tärkeä. Tutkimuksemme tavoitteena oli saada selville esiopetuksen opettajien ja luokanopettajien näkemyksiä liittyen lapsen siirtymään kouluun. ... -
”Eipä olla koskaan istuttu katsomuskasvatuksesta keskustelemassa kahvipöydässä” : katsomuskasvatus esiopetuksen opettajien kokemana
Rantanen, Aurora; Reinikainen, Viivi (2019)Tarkastelimme tutkimuksessamme esiopetuksen opettajien kokemuksia uusimpien opetussuunnitelmien ja ohjeistusten mukaisesta katsomuskasvatuksesta. Tutkimuksemme antoi lisää tietoa katsomuskasvatuksen käytännön toteutuksesta, ... -
“Se oli silmiinpistävää, et ne pyssyt ilmesty heti niihin leikkeihin” : varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia globaalille kriisiuutisoinnille altistuneen lapsen kohtaamisesta
Latvala, Karoliina; Metsäranta, Wilma (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia globaalin kriisiuutisoinnin ilmenemisestä varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkimme heidän pystyvyyden kokemuksiaan näiden kriisien käsittelyssä ...