Leikki kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu- ja verrokkiryhmissä : varhaiskasvatuksen opettajien näkökulma
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, millaisia viisivuotiaiden lasten oppimiseen liittyviä leikkiasenteita varhaiskasvatuksen opettajilla on, ja paljonko varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat lapsiryhmänsä käyttävän aikaa leikkiin toimintapäivän aikana. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin eroavatko kokeilu- ja verrokkiryhmän opettajien leikkiasenteet tai arviot leikkiin käytetystä ajasta. Tutkimusaineisto koostui Kaksivuotisen esiopetuskokeilun (ESKO) -hankkeen vuoden 2021 seurantakyselyn aineiston osasta, jossa käsiteltiin varhaiskasvatuksen opettajien leikkiin liittyviä asenteita, sekä aineiston osasta, jossa käsiteltiin leikkiin käytettyä aikaa. Kyselyyn vastasi 872 varhaiskasvatuksen työntekijää 120 kunnasta. Aineisto analysoitiin eksploratiivisella faktorianalyysilla sekä Mann Whitneyn U-testillä SPSS 28 -ohjelmistolla. Varhaiskasvatuksen opettajien leikkiasennetta kuvasi faktorista saatu keskiarvosummamuuttuja. Kokeilu- ja verrokkiryhmän leikkiasenteet erosivat toisistaan hyvin vähän. Vastaajat olivat vastanneet hyvin samalla tavalla ja tilastolliset erot syntyivät enemmän suuren vastaajamäärän kuin todellisen eron takia. Kokeilu- ja verrokkiryhmien välillä ei ollut leikkiasenteessa eroa. Kokeilu- ja verrokkiryhmä eivät eronneet toisistaan vapaaseen leikkiin käytetyn ajan tai ohjattuun leikkiin käytetyn ajan suhteen. Tutkimuksen tulokset tukevat aiempia tutkimuksia, joiden mukaan varhaiskasvatuksen opettajat pitävät leikkiä tärkeänä sekä esiopetuksessa että varhaiskasvatuksessa. Aiemmissa tutkimuksissa on saatu samankaltaisia tuloksia myös leikkiin käytetystä ajasta esiopetusikäisten lasten ryhmissä. Leikin ja opetuksen suhde ja opettajien leikkiasenteet kaipaavat kuitenkin lisätutkimusta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29543]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opettajien käsityksiä viisivuotiaiden lasten esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen eroista
Muhonen, Heli; Saranko, Lotta; Sulkanen, Mimmu; Alasuutari, Maarit; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Suomen varhaiskasvatus ry, 2024)We examined the extent to which the teachers of the national two-year pre-primary education trial see differences between the early childhood education and care (ECEC) and pre-primary education of five-year-old children. ... -
“No leikitään meijän leikkejä” : lasten näkökulmia kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ja viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen oppimisympäristöistä
Jokinen, Tinja; Martikainen, Elena (2024)Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella lasten näkemyksiä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ja viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen oppimisympäristöistä. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, miten lapset positioivat ... -
Viisivuotiaiden kasvun ja oppimisen tuen kirjaaminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa
Raatikainen, Sanna (2024)Lapsen varhainen kasvun ja oppimisen tuki ja sen pedagoginen dokumentaatio muodostavat avaimen lapsen tuen suunnitteluun varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Aiempi tutkimus on osoittanut, että kasvattajien tekemä ... -
Lukivaikeuksien ennusmerkit esiopetusikisillä lapsilla varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana
Koprinen, Elina; Rantanen, Jenna (2023)Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä lukivaikeuksien ennusmerkeistä esiopetusikäisillä lapsilla. Millaisia lukivaikeuksien ennusmerkkejä he ovat lapsilla ... -
Esiopetuksen opettajien ja luokanopettajien näkemyksiä kouluun siirtymästä ja lapsen kouluvalmiudesta
Ahokas, Elliroosa; Hakala, Miia (2020)Kouluun siirtymä on vuosittain monelle lapselle ajankohtainen aihe ja sen takia tärkeä. Tutkimuksemme tavoitteena oli saada selville esiopetuksen opettajien ja luokanopettajien näkemyksiä liittyen lapsen siirtymään kouluun. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.