Viisivuotiaiden kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu : esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen laadun vertailua
Lataukset:
Sulkanen, M., Saranko, L., Alasuutari, M., & Lerkkanen, M.-K. (2024). Viisivuotiaiden kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu : esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen laadun vertailua. Yhteiskuntapolitiikka, 89(5-6), 529-540. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024112797199
Julkaistu sarjassa
YhteiskuntapolitiikkaPäivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© Yhteiskuntapolitiikka
Opetushallitus toteutti vuosina 2021–2024 kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun, jonka aikana noin 15 000 vuosina 2016 ja 2017 syntynyttä lasta aloitti esiopetuksen viisivuotiaina ja noin 20 000 varhaiskasvatukseen osallistuvaa viisivuotiasta osallistui kokeiluun verrokkiryhmissä. Kokeilua seurataan ja arvioidaan monitieteisellä seurantatutkimuksella, jonka toteuttavat Aalto-yliopisto, Valtion taloudellinen tutkimuskeskus, Jyväskylän yliopisto, Helsingin yliopisto ja Turun yliopisto. Tämä analyysi on Jyväskylän yliopiston toteuttama seurannan osatutkimus. Tässä katsauksessa tarkastelemme varhaiskasvatuksen opettajien raportoimien laadun rakennetekijöiden toteutumista kokeilu- ja verrokkiryhmissä kokeilun toisen ikäkohortin (2017 syntyneet) ensimmäisen esiopetusvuoden (2022–2023) aikana. Tarkasteltuja laadun rakennetekijöitä ovat henkilöstön kelpoisuus, lapsiryhmien henkilöstörakenne, koko ja ikäjakauma. Selvitämme myös, erosivatko rakennetekijät kokeilu- ja verrokkiryhmien välillä. Lisäksi tutkimme, oliko kunnan maantieteellisellä sijainnilla tai kokeilustatuksella (kokeilu- vs. verrokkikunta) yhteyttä laadun rakennetekijöihin. Lopuksi tarkastelemme, erosivatko laadun rakennetekijät kaksivuotisen esiopetuksen kahtena toteutusvuonna. Kyselyyn vastasi ryhmien vastaavat varhaiskasvatuksen opettajat vuosina 2022 (N = 849, lapsiryhmäkohtainen vastausprosentti 47,8 %) ja 2023 (N = 1051, 56,6 %). Aineisto analysoitiin ristiintaulukoinnin ja khiin neliö -testin avulla. Vastausten jakautumisen tarkemmassa tulkinnassa käytettiin sovitettuja standardoituja jäännöksiä. Lisäksi analyysimenetelminä käytettiin t-testiä ja yksisuuntaista varianssianalyysia.
Tulosten perusteella lapsiryhmän kokeilustatus oli yhteydessä opettajien kelpoisuuteen, ryhmän henkilöstörakenteeseen sekä lapsiryhmän ikäjakaumaan, muttei lapsiryhmän kokoon. Kokeiluryhmien opettajat olivat useammin kelpoisia tehtäväänsä kuin verrokkiryhmien opettajat. Kolmen kasvatusvastuullisen työntekijän tiimit koostuivat kokeiluryhmissä useammin kahdesta opettajasta ja yhdestä lastenhoitajasta. Verrokkiryhmät puolestaan yhdestä opettajasta ja kahdesta lastenhoitajasta. Kokeiluryhmät olivat verrokkiryhmiä useammin vain viisivuotiaiden tai viisivuotiaiden ja heitä vanhempien lasten ryhmiä. Verrokkiryhmät puolestaan viisivuotiaiden ja sitä nuorempien lasten sekaryhmiä. Lisäksi havaittiin, että kokeiluryhmien ikäjakauma oli erilainen eri ikäkohorttien välillä. Viisivuotiaiden ja heitä vanhempien lasten ryhmien määrä oli kasvanut toisen ikäkohortin kohdalla verrattuna ensimmäiseen ikäkohorttiin. Tulosten perusteella kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu näyttäisi muuttaneen viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen laadun rakennetekijöitä ja siten lasten sosiaalista kasvuympäristöä. Mikäli kaksivuotinen esiopetus toteutuisi, voisi sillä olla mahdollisesti heijasteita varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen palvelukokonaisuuteen, kuten kelpoisen henkilöstön riittävyyteen, lapsiryhmien ikärakenteisiin sekä lasten koulupolun siirtymiin.
...
Julkaisija
Terveyden ja hyvinvoinnin laitosISSN Hae Julkaisufoorumista
1455-6901
Alkuperäislähde
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024112797199Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/244666532
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
Tutkimus on osa kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun seurantaa ja arviointia, jota on rahoittanut opetus- ja kulttuuriministeriö.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikkikasvatus viisivuotiaiden kaksivuotisen esiopetuskokeilun kokeilu- ja verrokkiryhmiä ohjaavissa asiakirjoissa ja ryhmien toiminnassa
Hyyrynen, Roosa (2022)Musiikkikasvatuksen osuus on aiemmissa tutkimuksissa todettu verrattain pieneksi varhaiskasvatuksen pedagogiikassa. Musiikkikasvatusta ei olla Suomessa kuitenkaan tarkasteltu asiakirjatasolla, minkä vuoksi niiden tarkastelu ... -
Viisivuotiaiden kasvun ja oppimisen tuen kirjaaminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa
Raatikainen, Sanna (2024)Lapsen varhainen kasvun ja oppimisen tuki ja sen pedagoginen dokumentaatio muodostavat avaimen lapsen tuen suunnitteluun varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Aiempi tutkimus on osoittanut, että kasvattajien tekemä ... -
Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opettajien käsityksiä viisivuotiaiden lasten esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen eroista
Muhonen, Heli; Saranko, Lotta; Sulkanen, Mimmu; Alasuutari, Maarit; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Suomen varhaiskasvatus ry, 2024)We examined the extent to which the teachers of the national two-year pre-primary education trial see differences between the early childhood education and care (ECEC) and pre-primary education of five-year-old children. ... -
“No leikitään meijän leikkejä” : lasten näkökulmia kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ja viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen oppimisympäristöistä
Jokinen, Tinja; Martikainen, Elena (2024)Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella lasten näkemyksiä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ja viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen oppimisympäristöistä. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, miten lapset positioivat ... -
Leikki kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu- ja verrokkiryhmissä : varhaiskasvatuksen opettajien näkökulma
Roikonen, Anna (2023)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, millaisia viisivuotiaiden lasten oppimiseen liittyviä leikkiasenteita varhaiskasvatuksen opettajilla on, ja paljonko varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat lapsiryhmänsä käyttävän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.