Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRuotsalainen, Jenni
dc.contributor.advisorSalminen, Jenni
dc.contributor.authorMontonen, Katariina
dc.date.accessioned2024-12-10T06:25:17Z
dc.date.available2024-12-10T06:25:17Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98882
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kodin lukuympäristön yhteyttä oppilaiden kirjoitustaitoon 2. luokalla. Lisäksi selvitettiin, onko kodin lukuympäristö yhteydessä oppilaiden kirjoitustaitoon, kun huomioidaan oppilaan luku taidon taso. Oppilaiden kirjoitustaidossa keskityttiin oikeinkirjoitukseen ja tuottavan kirjoittamisen taitoon. Tutkimuksen tavoitteena oli kaventaa tutkimusaukkoa aiheeseen liittyen sekä löytää erilaisia keinoja, joilla kotona voidaan tukea lapsen kirjoitustaidon kehitystä. Tutkimuksessa käytetty aineisto on osa Alkuportaat –seurantatutkimusta. Oppilaiden kirjoitus- ja lukutaitoa tutkittiin ryhmätestien avulla ja kodin luku ympäristöä vanhempien kyselylomakkeiden avulla. Aineisto on kerätty keväällä 2009. Tutkimuksessa käytetty aineisto koostui lopulta 625 lapsen kirjoitelmista sekä äitien antamista vastauksista. Analyysit toteutettiin regressioanalyysina. Tutkimuksen tulokset osoittivat erityisesti lapsen itsenäisen lukemisen sekä kirjojen saatavuuden olevan yhteydessä oppilaan kirjoitustaitoon. Niitä lapsia, joiden kirjoitustaidon taso oli heikko, opetettiin kotona enemmän lukemaan ja kirjoittamaan. Lukutaidon osalta parempi lukutaito enteili myös parempaa kirjoitustaitoa. Tulosten perusteella kodin lukuympäristön osalta merkittävämmässä roolissa taidon kehityksen kannalta 2. luokalla on lapsen itsenäinen toiminta kirjoitetun kielen, eikä niinkään vanhemman ja lapsen yhteinen toiminta lukuun ottamatta lukemaan ja kirjoittamaan opettamista.fi
dc.format.extent41
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherkodin lukuympäristö
dc.subject.othertuottava kirjoittaminen
dc.titleKodin lukuympäristön yhteys oppilaan kirjoitustaitoon 2. luokalla
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202412107695
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysooikeinkirjoitus
dc.subject.ysokirjoitustaito
dc.subject.ysolukutaito
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright