Kodin lukuympäristön yhteys oppilaan kirjoitustaitoon 2. luokalla
Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kodin lukuympäristön yhteyttä
oppilaiden kirjoitustaitoon 2. luokalla. Lisäksi selvitettiin, onko kodin lukuympäristö yhteydessä oppilaiden kirjoitustaitoon, kun huomioidaan oppilaan luku
taidon taso. Oppilaiden kirjoitustaidossa keskityttiin oikeinkirjoitukseen ja tuottavan kirjoittamisen taitoon. Tutkimuksen tavoitteena oli kaventaa tutkimusaukkoa aiheeseen liittyen sekä löytää erilaisia keinoja, joilla kotona voidaan tukea
lapsen kirjoitustaidon kehitystä. Tutkimuksessa käytetty aineisto on osa Alkuportaat –seurantatutkimusta. Oppilaiden kirjoitus- ja lukutaitoa tutkittiin ryhmätestien avulla ja kodin luku
ympäristöä vanhempien kyselylomakkeiden avulla. Aineisto on kerätty keväällä
2009. Tutkimuksessa käytetty aineisto koostui lopulta 625 lapsen kirjoitelmista
sekä äitien antamista vastauksista. Analyysit toteutettiin regressioanalyysina.
Tutkimuksen tulokset osoittivat erityisesti lapsen itsenäisen lukemisen sekä
kirjojen saatavuuden olevan yhteydessä oppilaan kirjoitustaitoon. Niitä lapsia,
joiden kirjoitustaidon taso oli heikko, opetettiin kotona enemmän lukemaan ja
kirjoittamaan. Lukutaidon osalta parempi lukutaito enteili myös parempaa kirjoitustaitoa. Tulosten perusteella kodin lukuympäristön osalta merkittävämmässä roolissa taidon kehityksen kannalta 2. luokalla on lapsen itsenäinen toiminta kirjoitetun kielen, eikä niinkään vanhemman ja lapsen yhteinen toiminta lukuun ottamatta lukemaan ja kirjoittamaan opettamista.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412107695Use this for linking
Language
Finnish