Tekstiviestikielen piirteet ja niiden yhteys luku- ja kirjoitustaitoon ja kielellisiin taitoihin : suomalainen 9-10-vuotias tekstiviestittäjänä
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia tekstiviestikielen piirteitä ja niiden yhteyksiä
luku- ja kirjoitustaitoon ja kielellisiin taitoihin 9-10-vuotiailla lapsilla.
Tutkimusaineisto on osa Iso-Britannialaisen Coventryn Yliopiston ja Jyväskylän
yliopiston yhteistyönä toteutettavaa kansainvälistä vertailevaa tutkimusta, jonka
tarkoituksena on tutkia lasten tekstiviestittelyn yhteyttä kirjoitetun kielen taitoihin.
Tutkimus suoritettiin keväällä 2009 kolmella koululla 3. ja 4. luokalla olevien lasten
keskuudessa. Tekstiviestien osalta aineistona oli oppilaiden (n = 64) kirjoittamia
tekstiviestejä kuvitteellisiin tilanteisiin (tekstiviestitehtävä luokassa) ja samassa
yhteydessä kirjoitettuja vastauksia toisten kirjoittamiin viesteihin. Lisäksi osalta
lapsista (n = 16) oli käytettävissä heidän tutkimusviikon aikana kirjaamiaan
autenttisia lähetettyjä tekstiviestejä. Tekstiviestitehtävien lisäksi osa lapsista (n = 33)
osallistui kirjoitetun kielen ja kielellisten taitojen testauksiin, jotka sisälsivät luku- ja
kirjoitustaidon mittoja (mekaaninen lukutaito, luetun ymmärtämisen ja
oikeinkirjoitus) sekä kielellisten taitojen mittoja (sanavarasto, nopea nimeäminen,
fonologinen tietoisuus ja muisti).
Tulosten mukaan tekstiviestikielen keskeisiä piirteitä ovat runsas
puhekielisten muotojen käyttö sekä sanojen lyhentäminen erilaisin keinoin.
Kielellisten taitojen ja tekstismien (kirjakielestä poikkeavia ilmaisuja tai symboleja)
käytön välillä havaittiin yhteyksiä, jotka viittaavat siihen, että runsaasti tekstismejä
käyttävät 9-10-vuotiaat ovat kielellisesti taitavia. Tytöt käyttävät hieman poikia
enemmän tekstismejä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ei-kielellisen auditiivisen harjoittelun vaikutus kuullunerotteluun ja kielellisiin taitoihin lapsilla, joilla on kielellinen erityisvaikeus
Partanen, Heidi (2013)Tämä Pro gradu -tutkielma on osa Oulun yliopiston, Oulun yliopistollisen sairaalan Neurokognitiivisen yksikön ja Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen vuosina 2005–2010 toteutettua yhteistyöprojektia, jossa tutkittiin ... -
Luku- ja kirjoitustaitoon liittyvän oppijaminäkuvan muutokset alakoulun aikana
Vanas, Lotta (2015)Tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun oppilaiden luku- ja kirjoitustaitoon liittyvän oppijaminäkuvan muuttumista alakoulun aikana erityisesti oppilailla, joilla oli heikko luku- ja kirjoitustaito. Lisäksi selvitettiin, missä ... -
Verbal and academic skills in children with type 1 diabetes
Hannonen, Riitta (Jyväskylän yliopisto, 2011) -
The Role of Teacher Closeness in Emotions and Achievement for Adolescents With and Without Learning Difficulties
Sainio, Petra J.; Eklund, Kenneth M.; Pakarinen, Eija K.; Kiuru, Noona H. (SAGE Publications, 2023)Student–teacher relationships are crucial for adolescents’ adjustment in the school context. The aim of the present study was to examine the role of teacher closeness in academic emotions and achievement among adolescents ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.