Varhaiskasvatuksen opettajien ajankäyttö kaksivuotisessa esiopetuksen kokeilussa lasten matemaattisten taitojen tukemiseen
Lapsen matemaattisten taitojen perusta rakentuu jo ennen kouluikää (Putkonen, 2016). Eri tutkimusten mukaan lasten matemaattisten taitojen heikkeneminen on ollut nähtävillä usean vuoden ajan (Holm, 2024). Onnistunut varhaislapsuuden matemaattisten taitojen tukeminen vaatii lasten matemaattisten taitojen kokonaisvaltaista kehittämistä monipuolisesti (Parvinen ym., 2024).
Tässä määrällisessä pro gradu- tutkielmassa selvitettiin miten kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa opettajien käyttämä aika erosi matemaattisten taitojen opettamisessa kokeilu ja verrokkiryhmien välillä. Tavoitteena oli löytää vastauksia siihen, kuinka paljon matemaattisten taitojen opettamiselle annetaan
pedagogista aikaa. Tutkimuksessa haettiin vastausta myös siihen, onko varhaiskasvatuksen opettajien työkokemuksella yhteyttä lasten matemaattisten
taitojen opettamiseen käytettyyn aikaan.
Tässä määrällisessä pro gradu- tutkielmassa selvitettiin miten kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa opettajien käyttämä aika erosi matemaattisten taitojen opettamisessa kokeilu ja verrokkiryhmien välillä. Tavoitteena oli löytää vastauksia siihen, kuinka paljon matemaattisten taitojen opettamiselle annetaan
pedagogista aikaa. Tutkimuksessa haettiin vastausta myös siihen, onko varhaiskasvatuksen opettajien työkokemuksella yhteyttä lasten matemaattisten
taitojen opettamiseen käytettyyn aikaan.
Tutkimuksen aineisto koostui Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun (ESKO) -hankkeen kevään 2023 seurantakyselyn aineiston osasta (n=1195). T-testin ja ristiintaulukoinnin kautta kokeilu- ja verrokkiryhmien väliltä löytyi eroja matemaattisten taitojen tukemiseen käytetyssä ajassa. Tutkimuksessa havaittiin myös, että työkokemuksella oli yhteyttä matemaattisten taitojen tukemiseen käytetyllä ajalla. Työkokemuksen ollessa yli 15 vuotta löytyi yhteyttä lasten matemaattisten taitojen tukemiseen käytetyllä ajalla
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29738]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opettajien käsityksiä viisivuotiaiden lasten esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen eroista
Muhonen, Heli; Saranko, Lotta; Sulkanen, Mimmu; Alasuutari, Maarit; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Suomen varhaiskasvatus ry, 2024)We examined the extent to which the teachers of the national two-year pre-primary education trial see differences between the early childhood education and care (ECEC) and pre-primary education of five-year-old children. ... -
Alle kouluikäisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen Nallematikka-ohjelmalla
Launiala, Kristiina (2015)Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Nallematikka-intervention soveltuvuutta niiden 5-vuotiaiden lasten tukemiseksi, joilla arveltiin olevan heikot matemaattiset taidot, riski matematiikan oppimisvaikeuteen ja ... -
Maahanmuuttajataustaisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen Ekapeli-Matikka-tietokonepelillä
Kantanen, Saija (2014)Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, tukeeko Ekapeli-Matikka-tietokonepeli maa-hanmuuttajataustaisten lasten heikkoja varhaisia matemaattisia taitoja. Tutkimusasetel-ma koostui kahdesta alkumittauksesta, kolmen viikon ... -
Kodin informaali matemaattinen oppimisympäristö ja vanhempien matemaattiset taidot 2–3-vuotiaiden matemaattisten taitojen ennustajina
Tarmo, Emma (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kodin informaalin matemaattisen oppimisympäristön ja vanhempien matemaattisten taitojen yhteyttä 2–3-vuotiaiden lasten varhaisiin matematiikan taitoihin. Tämä tutkimus on osa laajempaa ... -
Matematiikka kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa
Kivelä, Vilja; Malmström, Sandra (2023)Tässä tutkielmassa tutkimme matematiikan ilmenemistä kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa. Tavoitteena oli saada tietoa, miten kasvattajat tuovat matematiikan ...