Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKoivula , Merja
dc.contributor.authorBlomberg, Katja
dc.date.accessioned2024-12-09T06:37:19Z
dc.date.available2024-12-09T06:37:19Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98851
dc.description.abstractLapsen matemaattisten taitojen perusta rakentuu jo ennen kouluikää (Putkonen, 2016). Eri tutkimusten mukaan lasten matemaattisten taitojen heikkeneminen on ollut nähtävillä usean vuoden ajan (Holm, 2024). Onnistunut varhaislapsuuden matemaattisten taitojen tukeminen vaatii lasten matemaattisten taitojen kokonaisvaltaista kehittämistä monipuolisesti (Parvinen ym., 2024). Tässä määrällisessä pro gradu- tutkielmassa selvitettiin miten kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa opettajien käyttämä aika erosi matemaattisten taitojen opettamisessa kokeilu ja verrokkiryhmien välillä. Tavoitteena oli löytää vastauksia siihen, kuinka paljon matemaattisten taitojen opettamiselle annetaan pedagogista aikaa. Tutkimuksessa haettiin vastausta myös siihen, onko varhaiskasvatuksen opettajien työkokemuksella yhteyttä lasten matemaattisten taitojen opettamiseen käytettyyn aikaan. Tässä määrällisessä pro gradu- tutkielmassa selvitettiin miten kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa opettajien käyttämä aika erosi matemaattisten taitojen opettamisessa kokeilu ja verrokkiryhmien välillä. Tavoitteena oli löytää vastauksia siihen, kuinka paljon matemaattisten taitojen opettamiselle annetaan pedagogista aikaa. Tutkimuksessa haettiin vastausta myös siihen, onko varhaiskasvatuksen opettajien työkokemuksella yhteyttä lasten matemaattisten taitojen opettamiseen käytettyyn aikaan. Tutkimuksen aineisto koostui Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun (ESKO) -hankkeen kevään 2023 seurantakyselyn aineiston osasta (n=1195). T-testin ja ristiintaulukoinnin kautta kokeilu- ja verrokkiryhmien väliltä löytyi eroja matemaattisten taitojen tukemiseen käytetyssä ajassa. Tutkimuksessa havaittiin myös, että työkokemuksella oli yhteyttä matemaattisten taitojen tukemiseen käytetyllä ajalla. Työkokemuksen ollessa yli 15 vuotta löytyi yhteyttä lasten matemaattisten taitojen tukemiseen käytetyllä ajallafi
dc.format.extent41
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otheresiopetussuunnitelma
dc.subject.otherkaksivuotinen esiopetuskokeilu
dc.subject.othermatemaattiset oppimisvalmiudet
dc.subject.othertutkin ja toimin ympäristössäni
dc.titleVarhaiskasvatuksen opettajien ajankäyttö kaksivuotisessa esiopetuksen kokeilussa lasten matemaattisten taitojen tukemiseen
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202412097665
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.subject.ysooppiminen
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright