Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVasalampi, Kati
dc.contributor.advisorKalalahti, Mira
dc.contributor.authorRinne, Mikko
dc.date.accessioned2024-12-05T06:23:58Z
dc.date.available2024-12-05T06:23:58Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98827
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkastelin, miten nuorten itselleen asettama koulutustavoite eli ylin koulutusaste, jonka nuoret suunnittelevat suorittavansa, muuttuu yläkoulun alusta toisen asteen opintojen loppuun. Tutkin myös, onko koulutus tavoitteen muutos erilaista tytöillä kuin pojilla samalla aikavälillä. Lopuksi tutkin kouluun kiinnittymisen ulottuvuuksien yhteyttä nuorten asettamaan koulutustavoitteeseen 7. ja 9. luokan keväällä. Tutkimuksessani hyödynsin Alkuportaat (Lerkkanen ym., 2006–2016) ja Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin (Vasalampi & Aunola, 2016–2024) seurantatutkimusaineistoja. Tutkittavien kokonaismäärä oli 2491. Hyödynsin neljänä eri mittausajankohtana kerättyä aineistoa: 7. luokan, 9. luokan, toisen asteen ensimmäisen vuoden ja toisen asteenkolmannen vuoden aineistoja. Analyysimenetelminä käytin toistettujen mittausten varianssianalyysia sekä t - testiä. Tulokset osoittivat, että nuorten koulutustavoite muuttui tilastollisesti merkitsevästi ja noususuuntaisesti 7. ja 9. luokan välillä, mutta ei enää toiselle asteelle siirtymisen jälkeen. Tytöt ja pojat eivät eronneet toisistaan koulutustavoitteen muutoksessa yläkoulun alusta toisen asteen loppuun. Lisäksi tulokset osoittivat, että koulutustavoitteen asettaneilla nuorilla oli 7. luokalla sekä toiminnallinen että kognitiivinen kouluun kiinnittyminen vahvempaa, kuin nuorilla, jotka eivät olleet nimenneet mitään koulutustavoitetta. Vastaava yhteys löytyi 9. luokalla myös kognitiivisesta kouluun kiinnittymisestä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että yläkouluiässä olisi tärkeää tukea nuorten kognitiivista kouluun kiinnittymisessä. Kognitiivisesti koulunkäyntiin kiinnittynyt nuori osaa arvostaa oppimista ja suhtautuu koulutukseen tärkeänä tulevaisuuden päämäärien saavuttamisessa.fi
dc.format.extent50
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherkoulutustavoite
dc.subject.otherkouluun kiinnittyminen
dc.titleNuorten koulutustavoitteet ja niiden yhteys kouluun kiinnittymiseen : pitkittäistutkimus yläkoulun alusta toiselle asteelle
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202412057643
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikka
dc.contributor.oppiaineSpecial Education
dc.contributor.oppiaineOhjausalan maisteriohjelma
dc.contributor.oppiaineMaster’s Degree Programme in Guidance and Counselling
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.contributor.oppiainekoodi1031
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysokoulut
dc.subject.ysotoisen asteen koulutus
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysosiirtymävaiheet
dc.subject.ysokoulutusvalinnat
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright