Koulunkäynnin vaikeuksien yhteys nuoren tulevaisuusorientaatioihin
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tietoa koulutuksen ja uran suunnitteluun liittyvistä ilmiöistä tarvitaan nuorten tukemiseksi erityisesti siirtymävaiheissa. Nuoret eivät ole valintaa tehdessään samalla viivalla koulunkäyntiin liittyvien vaikeuksien suhteen. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, ovatko yhdeksännen luokan oppilaiden koulunkäynnin vaikeudet yhteydessä toisen asteen valintoihin ja siihen, miten nuoret arvioivat omia tulevaisuuden koulutuksellisia mahdollisuuksiaan ja urapolkuaan.
Aineisto kerättiin TRANSIT- tutkimushankkeessa. Koulunkäynnin vaikeuksia tarkasteltiin kolmessa ryhmässä: ei vaikeuksia, vähän vaikeuksia ja paljon vaikeuksia. Ristiintaulukoinnin avulla selvitettiin ryhmien eroja toisen asteen valinta-aikomuksissa. Koulutus- ja uravarmuuden mittari muodostettiin
faktorianalyysin kautta. Varianssianalyysillä ja Kruskal-Wallis-testillä tutkittiin
koulutus- ja uravarmuuden eroja koulunkäynnin vaikeuksien ryhmien välillä
koko aineistossa ja erikseen valtaväestön ja maahanmuuttotaustaisten nuorten
välillä.
Tutkimus osoitti, että ne nuoret, joilla ei ollut vaikeuksia, olivat todennä-
köisemmin hakeutumassa lukioon ja olivat varmempia koulutus- ja uravarmuudessa. Ne nuoret, joilla oli vähän vaikeuksia, olivat epätodennäköisemmin
hakeutumassa lukioon ja olivat epävarmempia koulutus- ja uravarmuudessa.
Ne nuoret, jolla oli paljon vaikeuksia, olivat etsimässä todennäköisemmin työ-
paikan. Maahanmuuttotaustaisten nuorten kohdalla koulunkäynnin vaikeudet
eivät erotelleet sitä, miten varmoja nuoret olivat koulutus- ja uravarmuuden
suhteen.
Tutkimus osoittaa, että on tärkeää kiinnittää huomiota myös niihin nuoriin, joilla on vähän koulunkäyntiin ja oppimiseen liittyviä haasteita. Tutkimuksen perusteella tulisi myös selvittää, mitkä tekijät maahanmuuttotaustaisilla
nuorilla selittävät koulutus- ja uravarmuutta. Tutkimus johdattelee koulutus- ja
uravarmuuden teemoihin ja osoittaa tarpeen tutkia nuoren tulevaisuusorientaatioita etenkin toisen asteen siirtymävaiheessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Nuorten koulutustavoitteet ja niiden yhteys kouluun kiinnittymiseen : pitkittäistutkimus yläkoulun alusta toiselle asteelle
Rinne, Mikko (2024)Tässä tutkimuksessa tarkastelin, miten nuorten itselleen asettama koulutustavoite eli ylin koulutusaste, jonka nuoret suunnittelevat suorittavansa, muuttuu yläkoulun alusta toisen asteen opintojen loppuun. Tutkin myös, ... -
”Ei menny ihan sinnepäin oikeeta polkua pitkin” : erityistä tukea tarvitsevien nuorten toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisen haasteet ja kiinnittymistä edistävä tuki
Mujunen, Enni (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin erityiskoulussa opiskelleiden nuorten kokemuksia toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisestä. Tutkimuksessa kiinnittymisen kokemuksia tarkastellaan erityistä ... -
"Kyllä tää tästä!" : nuoret peruskoulun ja toisen koulutusasteen välivaiheessa
Sutela, Sanna (2005) -
Tietoinen valinta vai sattumaa? : mikä saa nuoren tekemään valinnan lukion ja ammattikoulun välillä?
Huurinainen, Niina (2010) -
Kouluakäymättömät nuoret : kirjallisuuskatsaus koulupudokkuuden erityispiirteistä
Kiri, Tiina (2022)Tämä tutkielma käsittelee kouluakäymättömyyteen liittyviä erityispiirteitä peruskoulussa ja toisella asteella. Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja sen aineisto koostuu 13 tutkimuksesta. Teemaa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.