Käsityksiä kielestä äidinkielen opetussuunnitelmissa
Kauppinen, M. (2007). Käsityksiä kielestä äidinkielen opetussuunnitelmissa. In O.-P. Salo, T. Nikula, & P. Kalaja (Eds.), Kieli oppimisessa (pp. 13-32). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja, 65. https://journal.fi/afinlavk/article/view/59971
Julkaistu sarjassa
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisujaTekijät
Päivämäärä
2007Tekijänoikeudet
© Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA
Curricula for the mother tongue contain various conceptualizations of language. As the mother tongue (and literature) as a subject is multidisciplinary, it also reflects the ways of approaching language not only through linguistics but also communication sciences, literary research and cultural studies. When comparing four curricula for mother tongue instruction, we see that the same conceptualizations of language appear repeatedly. This shows that conceptualizations of language in them have remained unchanged in this respect. However, each curriculum emphasizes certain conceptualizations. The curriculum of 1970 focuses on the use of language in various situations: the mastery of communicative situations and types of texts (genres). Language appears also as structures. In the curriculum of 1985 language appears as capital accumulated in use. Language is presented as a hierarchic system of structures in language knowledge and writing. In the curriculum of 1994, language is both a tool and an object of observation and learning, composed of situated meanings. The curriculum of 2004 also emphasizes the creation and interpretation of linguistic meanings. Language is examined as cooperation between meanings and forms. It is the result of growing up in different societies and cultural environments.
...
Julkaisija
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLAEmojulkaisun ISBN
978-951-9388-53-3Kuuluu julkaisuun
Kieli oppimisessaISSN Hae Julkaisufoorumista
0781-0318
Alkuperäislähde
https://journal.fi/afinlavk/article/view/59971Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/17000358
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lukemisen linjaukset : lukutaito ja sen opetus perusopetuksen äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmissa
Kauppinen, Merja (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Lukemisen linjaukset äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmissa
Kauppinen, Merja (Kotikielen Seura, 2010)Väitöksenalkajaisesitelmä 18. syyskuuta 2010 Jyväskylän yliopistossa. Merja Kauppinen: Lukemisen linjaukset. Lukutaito ja sen opetus perusopetuksen äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmissa. Jyväskylä studies ... -
“How are you, siihen me sanotaan I’m fine” : tapaustutkimus oppilaiden ja kielenopettajan käsityksistä kielestä ja kielen oppimisesta varhaisen englannin opetuksen kontekstissa
Mård-Miettinen, Karita; Pitkänen-Huhta, Anne (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta, 2022)Vuonna 2020 Suomessa käynnistettiin uudenlaisen pohjan luominen kielen oppimisen jatkumolle, kun ensimmäisen vieraan tai toisen kotimaisen kielen aloitus varhennettiin ensimmäiselle vuosiluokalle. Tutkimus on osoittanut, ... -
Varhaisessa CLIL-opetuksessa olevien oppilaiden käsityksiä kielitaidosta ja vieraan kielen käytöstä
Roiha, Anssi; Mäntylä, Katja; Dufva, Hannele (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta, 2022)Tässä artikkelissa paneudutaan varhain alkaneessa CLIL-opetuksessa opiskelleiden oppilaiden käsityksiin kielitaidosta. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat (N=41) opiskelivat englannin- ja ranskankielisessä CLIL-opetuksessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.