Koulutuksen keskeyttäneiden nuorten kokemuksia koulupolun haasteista
Authors
Date
2024Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Koulutuksen keskeyttäminen on monimuotoinen ilmiö, joka heijastaa laajempia yhteiskunnallisia ongelmia, kuten eriarvoisuutta ja syrjäytymistä. Keskeyttämisen syyt voivat olla henkilökohtaisia, sosiaalisia, taloudellisia tai institutionaalisia. Tämä tutkimus pyrkii syventämään ymmärrystä koulutuksen keskeyttämisestä ja sen taustatekijöistä keskittyen koulutuksen keskeyttäneiden opiskelijoiden omiin kokemuksiin koulupolun haasteista. Tavoitteena on tarjota tietoa, joka voi auttaa kehittämään interventioita ja tukitoimia koulupolun haasteisiin.
Tutkimusaineisto koostuu Jyväskylän yliopiston Koulupolku-hankkeessa kerätyistä haastatteluista, joissa seitsemän 23-vuotiasta henkilöä kertoo kokemuksistaan. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä, jossa keskityttiin nuorten koulupoluilla kokemiin haasteisiin. Tutkimuksessa noudatettiin tarkkoja eettisiä periaatteita ja tietosuojasäännöksiä.
Aineistosta päädyttiin tunnistamaan kolme pääteemaa koulupoluilla koetuissa haasteissa: haasteet opinnoissa (esim. oppimisvaikeudet ja opintojen kuormittavuus), sosiaalisen ja emotionaalisen tuen puute (esim. kiusaaminen ja tuen puute) sekä opiskelijan sisäiset haasteet (kuten mielenterveysongelmat ja psyykkiset haasteet).
Huomattavaa olivat monipuoliset kokemukset liittyen tukeen, jota opiskelija olisi kaivannut. Myös mielenterveyden haasteet olivat merkittävästi haastaneet koulupolkuja. Tuloksissa tunnistettuihin koulupolkuja haastavien tekijöiden varhainen tunnistaminen ja kohdennettu tuki ovat ratkaisevan tärkeitä opiskelijoiden hyvinvoinnin ja koulutuksen jatkumisen kannalta. Samoin kiusaamiseen ja mielenterveyden ongelmiin tulisi puuttua systemaattisemmin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29616]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Aina ku tuntu et ei onnistu missää" : koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten kokemuksia toisen asteen koulutuksen keskeytymisestä
Tyrväinen, Johanna (2019)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella, minkälaisia kokemuksia työelämän ja koulutuksen ulkopuolella olevilla nuorilla itsellään on toisen asteen koulutuksen keskeytymisestä. Kiinnostukseni aiheeseen heräsi oman ... -
Psykologisen joustamattomuuden yhteys nuorten koulutuspaikkaan tyytyväisyyteen ja koulutuksen keskeyttämisajatuksiin toisen asteen koulutuksessa
Liinamaa, Sara; Taulavuori, Mira (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhdeksännen luokan psykologisen joustamattomuuden yhteyksiä nuorten toisen asteen koulutukseen sitoutumiseen ja sen muutoksiin koulutuksen ensimmäisen vuoden aikana. Lisäksi ... -
Peruskoulun aikaisen erityisopetustaustan sekä koulumenestyksen yhteydet opintojen keskeyttämiseen ja koulu-uupumukseen ammatillisessa koulutuksessa
Mansikkamäki, Laura (2013)Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää ensimmäistä vuottaan ammatillisessa koulu-tuksessa opiskelevien nuorten opintojen keskeyttämiseen sekä koulu-uupumukseen joh-taneita tekijöitä. Tarkastelun kohteena olivat erityisesti ... -
Yksinäisyys ja heikko emotionaalinen kiinnittyminen toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiä ennakoivina tekijöinä
Häppäri, Salla; Pulkkinen, Sofia (2020)Suomessa siirtymä peruskoulusta toiselle asteelle tuo nuorelle lisää vastuuta ja mahdollisuuden tehdä omia opintojaan koskevia päätöksiä. Suuri osa nuorista suorittaa toisen asteen tutkinnon, mutta kuitenkin joka vuosi ...