Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTammela, Annika
dc.contributor.authorHoffman, Veikko
dc.date.accessioned2024-11-29T07:05:00Z
dc.date.available2024-11-29T07:05:00Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98706
dc.description.abstractTutkin maisterintutkielmassani musiikinopettajien omaa musiikkimakua, niin tämän ilmenemismuotojen näkökulmasta kuin myös sen, onko oman musiikkimaun vaikuttaminen musiikinopetukseen positiivinen vai negatiivinen asia musiikkikasvatuksen tavoitteiden ja konventioiden valossa. Tutkimus on suoritettu laadullisena analyysinä - haastattelin kolmea musiikinopettajaa aiheesta, ja analysoin haastatteluissa nousseita ajatuksia opetussuunnitelmien ja teoriapohjan valossa. Haastatelluista opettajista kaikki kokivat, että edes jossain määrin oma musiikkimaku on vaikuttanut opetuksen sisältöön, ja että asian suhteen kuuluu olla kriittinen. He tunnistivat musiikkimaun välittymisen opetukseen uhkana, esimerkiksi tilanteessa missä opetus värittyy puolueelliseksi, sekä toisaalta myös mahdollisuutena, esimerkiksi tilanteessa missä opettaja motivoi oppilaita oman aidon innostuksensa kautta. Haastateltujen kesken oli eriäviä näkemyksiä siitä, näkivätkö he ilmiön kokonaisuudessaan enemmän uhkana vai mahdollisuutena. Tämä diskrepanssi, teoreettisen viitekehykseni valossa, aiheutti pohdintaa ja päätelmiä tutkimani aiheen tilannekohtaisuudesta. Aineiston valossa tutkimuksen tulokset viittaavat musiikinopettajan oman harkintakyvyn tärkeyteen; oman musiikkimaun välittyminen opetuksen sisältöön voi olla harkitussa käytössä voimavara, mutta monessa tilanteessa se voi kääntyä päälaelleen ja uhata opetuksen laatua ja tavoitteita. Tutkimuksen tavoite on tuoda tietoa ja pohdintaa siitä, millä tavoin musiikinopettajan oma musiikkimaku saisi tai ei saisi näkyä opetuksessa, musiikkikasvatuksen kentälle. Näen aiheessa potentiaalia jatkotutkimukselle.fi
dc.format.extent38
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.titleMiten musiikinopettajan oma musiikkimaku vaikuttaa opetukseen - ja miten se saisi tai ei saisi näkyä opetuksessa?
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202411297528
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysomusiikkimaku
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysomusiikinopettajat
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright