Embodied cognition in prevention of musician’s musculoskeletal problems in learning environment : an integrative review
Oletukseni mukaan vähäinen keskittyminen motoristen taitojen kehitysvaiheisiin, moniaistiseen kehitykseen sekä soittimen opetteluun liittyvään ergonomiaan lisää tuki- ja liikuntaelimistön oireiden esiintyvyyttä ammattimuusikoiden keskuudessa. Tämä opinnäytetyö on tehty integroivana katsauksena syntetisoimalla uuden sukupolven kognitio tiedettä ja muusikoiden tuki- ja liikuntaelimistön ongelmien ennaltaehkäisyn tutkimusta sekä sen soveltamia mahdollisuuksia oppimisympäristöön tunnistaen musiikillisen harjoituksen ennaltaehkäisevän, hyvinvointia edistävän sekä keholliskognitiivisen roolin. Opinnäytetyö tehtiin integroivana kirjallisuuskatsauksena, joka analysoitiin ja syntetisoitiin induktiivista tutkimus suunnitelmaa hyödyntäen temaattisen, vertailevan sekä sisältöanalyysimenetelmien avulla käyttäen kriittistä tulkin taa ja kerronnallista yhteenvetoa, jotka soveltuvat sekamenetelmä- tutkimuksen synteesiin. Tiedonhaku suoritettiin 11.10.2023. Sisällytin 11 tutkimusta kvalitatiiviseen synteesiin, joista 8 oli tutkimusartikkeleita ja 3 väitöskirjoja. Mukana olevat tutkimukset painottivat soitonopetusmenetelmiä, kokonaisvaltaista ennaltaehkäisyä sekä uuden sukupolven kognitiotiedettä musiikillisessa oppimisympäristössä. Synteesi kehittyi kahden korkean tason teeman ympärille: 1) kehollisuus ja keholliskognitiivinen itsesäätely ja 2) ympäristö kognitiivisissa strategioissa. Synteesin perusteella uuden sukupolven kognitiotieteen tutkimusohjelma voisi tuoda lisäarvoa muusikoiden tuki- ja liikuntaelimistön ongelmien ennaltaehkäisyn kehitykseen huomioiden somaattisten menetelmien aisti- ja huomionhallintakeskeisiä näkökulmia sekä kehollisia ja ympäristöön liittyviä vihjeitä oppimisympäristössä, kehollisen musiikkikognition näkökulmia, kehollisuuteen liittyviä ontologisia kysymyksiä sekä useita ympäristön hyödyntämiseen liittyviä opetuskäytännön näkökohtia.
...
My assumption is that the low focus on issues according to motor skills development, multisensory development and playing-related ergonomics contributes to the prevalence of musculoskeletal symptoms among professional musicians. This thesis is conducted as an integrative review by synthesizing the current research of embodied cognition and the prevention of musician’s musculoskeletal problems and its applied possibilities for learning environment identifying the preventive, wellbeing promoting and embodied role of musical practice. The thesis is conducted as a mixed method integrative literature review with inductive research design analyzed and synthesized with thematic, constant comparative and content analysis as the critical interpretive approach and narrative summary suitable for mixed method research synthesis. The data search was conducted 11.10.2023. 11 studies were included for qualitative synthesis of which 8 were research articles and 3 were dissertations. Included studies emphasized teaching methods, holistic prevention and embodied cognition in musical learning environment. The synthesis developed around two high-level themes: 1) Embodiment and Embodied Self-Regulation and 2) Environment in Cognitive Strategies. Based on synthesis, research program of embodied cognition could bring added value to the development of prevention of musician’s musculoskeletal problems regarding the sensory and attentional control-focused perspectives of somatic methods in the learning environment by considering embodied and environ mental cues, embodied music cognition, ontological questions related to embodiment and several environment-related practical aspects.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Overview of development lines of music teaching methods in Finland
Rautiainen, Katri-Helena (Daugavpils University, 2020)This article provides a cross-sectional overview of the evolution of music teaching methods over a 160-year timeline. The objective of the study is limited to examining the mainstream trends in the development of methods, ... -
Understanding Human-Technology Relations Within Technologization and Appification of Musicality
Tuuri, Kai; Koskela, Oskari (Frontiers Research Foundation, 2020)In this paper, we outline a theoretical account of the relationship between technology and human musicality. An enactive and biocultural position is adopted that assumes a close coevolutionary relationship between the two. ... -
Miksaamisen pedagogiikka peruskoulun ja lukion musiikinopetuksessa
Harju, Lari (2024)Tämä kandidaatintutkielma kokoaa tutkimuksia musiikkiteknologian ja luovan tuottamisen pedagogiikan saralta ja tekee niistä johtopäätöksiä miksaamisen opettamisen mahdollisuuksiin, joilla myös pyritään vastaamaan voimassa ... -
Graffiti as a Palimpsest
Myllylä, Mari (Street Art & Urban Creativity, 2018)Graffiti can be viewed as stories about embodied identities of the self and others which can be shared in intersubjective discourse, visual communication of varying content and motives, and utilizing specific technology ... -
Naturalistic music and dance : Cortical phase synchrony in musicians and dancers
Poikonen, Hanna; Toiviainen, Petri; Tervaniemi, Mari (Public Library of Science, 2018)Expertise in music has been investigated for decades and the results have been applied not only in composition, performance and music education, but also in understanding brain plasticity in a larger context. Several studies ...