Miksaamisen pedagogiikka peruskoulun ja lukion musiikinopetuksessa
Tämä kandidaatintutkielma kokoaa tutkimuksia musiikkiteknologian ja luovan tuottamisen pedagogiikan saralta ja tekee niistä johtopäätöksiä miksaamisen opettamisen mahdollisuuksiin, joilla myös pyritään vastaamaan voimassa olevien opetussuunnitelmien perusteiden tavoitteisiin. Miksaaminen eli äänten yhdisteleminen ja muokkaaminen uudeksi äänimaailmaksi joko livetilaisuuden äänentoistoon tai äänitteen tuottamisen vaiheena on merkittävä prosessi kuultavan musiikillisen tuotoksen kannalta. Miksaamisen sisällyttämistä peruskoulun tai lukion musiikinopetukseen on tutkittu kuitenkin hyvin vähän, jos ollenkaan, eikä ihme, sillä opettajilla on kovin vaihtelevat valmiudet miksaamisen opettamiseen. Tähän puutteeseen tämä kirjallisuuskatsaus pyrkii vastaamaan.
Tutkielman kautta nousi kaksi toisistaan hieman poikkeavaa lähestymistapaa: Miksaamista voidaan sisällyttää melko informaalilla tavalla luovaan musiikilliseen projektiin, kuten sävellysprojektin osaksi, tai sitä voidaan opettaa suoraan teknologiset osa-alueet edellä, kuitenkin käytännön harjoituksia hyödyntäen. Nämä kaksi lähestymistapaa voidaan yhdistää vuorottelemalla luovaa tekemistä ja teknisiä osioita, jolloin on todennäköisempää, että oppija pysyy motivoituneena, mutta samalla teknisiä osa- alueita sisältyy oppimiseen. Digitaalinen äänityöasema eli DAW tarjoaa oivan alustan niin miksaamiseen kuin luovaan työskentelyynkin.
Koska aiheesta ei ole suoraa tutkimusnäyttöä ja miksaamisen pedagogiikka on ilmeisesti verrattain vieras konsepti peruskoulun ja lukion musiikinopetuksessa, jatkotutkimuksista olisi hyötyä etenkin käytännön toteutuksina kouluissa. Olen sisällyttänyt tutkielmaan myös joitakin löytämiäni harjoituksia ja oppimateriaalia. Nämä materiaalit ovat avuksi paitsi oppilaan itseopiskeluun, myös opettajan osaamista täydentämään.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikkikasvatusteknologian käyttö, merkitys ja käyttöön tarvittavat valmiudet peruskoulun musiikinopetuksessa
Broman, Helene; Veijonen, Sonja (2016)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää musiikkia opettavien opettajien ja teknologiapainotteisen ryhmän luokanopettajaopiskelijoiden musiikkikasvatusteknologisia valmiuksia ja miten musiikkikasvatusteknologiaa on käytetty ... -
Moniuskontoisuuden haasteet ja mahdollisuudet peruskoulun musiikinopetuksessa
Hiipakka, Jenna (2018)Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää musiikinopettajien näkemyksiä ja kokemuksia moniuskontoisuuden haasteista ja mahdollisuuksista peruskoulun musiikinopetuksessa. Tarkastelun alla ovat musiikin erilaiset merkitykset, ... -
"Hei ope, voidaanhan taas tänään soittaa yhdessä?" : yhteismusisoinnin merkityksiä peruskoulun musiikintunneilla
Hartikainen, Oona (2021)Tutkin tässä kandidaatintutkielmassani yhteismusisoinnin merkitystä koulun musiikintuntien sisältönä sekä oppilaiden omia kokemuksia yhteismusisoinnista musiikintunneilla. Yhteismusisoinnin merkitykset avautuvat tarkemmin ... -
Musiikin luova tuottaminen peruskoulussa
Lightfoot, Henry (2019)Tutkin kandidaatintutkielmassani musiikin luovaa tuottamista ja sen esiintymistä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Tutkielmani avulla kartoitan musiikin luovan tuottamisen eri muotoja ja toteutustapoja. Vaikka ... -
Osallistava sävellytysmenetelmä musiikinopetukseen : peruskoulun opetussuunnitelman 2014 tavoitteita ja oppimisen ydinmetaforia toteuttamassa
Huttunen, Taina (University of Jyväskylä, 2017)In my case study, I used two composing tasks to examine how the inclusive composing method (OSM) I have developed promotes the achievement of the aims of the new core curriculum for basic education 2014 and realises ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.