Emotions can get in the way or get you on the way : the effect of offering emotional support for 9th graders in English foreign language classrooms by English teachers
Tekijät
Päivämäärä
2024Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tunnetuen tärkeys ja merkitys ihmiselle on tunnistettu jo kauan, mutta sen yhteyksiä opettamiselle ja oppimiselle on alettu tutkia vasta 1980-luvulla ja 1990-luvun alkupuolella (Zembylas, 2003). Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että tunnetuki on merkittävässä roolissa esimerkiksi silloin, kun henkilöllä on vaikeaa henkilökohtaisessa elämässään tai koulussa (Burleson, 2003). Lisäksi tunnetuella on tutkittu olevan positiivisia vaikutuksia opettamiselle ja oppimiselle (Jennings ja Greenberg, 2009).
Tämä maisterin tutkielma tutkii opettajan tarjoaman tunnetuen vaikutusta yhdeksäsluokkalaisten englannin kielen oppitunneilla. Tutkielmassa otetaan huomioon sekä opettajien että oppilaiden kokemukset ja näkökulmat. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää erityisesti millä tavoin opettajat tarjoavat tunnetukea oppilailleen luokkahuoneissa, minkälaisia hyötyjä ja haittoja sekä opettajat, että oppilaat kokevat tunnetuella olevan ja kuinka relevanttina tunnetukea pidetään.
Aineisto tutkielmaa varten kerättiin kahdelle englannin kielen opettajalle tehdyllä haastattelulla sekä heidän englannin kielen opiskelijoilleen suoritetulla tutkimuskyselyllä. Tutkimuskyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 31 opiskelijaa. Tutkimustulokset osoittavat opettajien ja oppilaiden kokemuksissa olevan pieniä eroavaisuuksia, mutta suurin osa tutkimukseen osallistuneista vaikuttaa kuitenkin hyötyvän tunnetuesta tai hyötyisi saadessaan tunnetukea.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia tunnetuen vaikutusta luokkahuonetilanteissa. Koska aihetta on tutkittu suhteellisen vähän ja opettajakoulutus ei valmista opettajia tunnetuen antamiseen, tunnetuen vaikutukset eivät välttämättä ole monille helposti havaittavissa ja tiedostettavissa. Tutkimuksen tavoitteena on laajentaa lukijoiden ymmärrystä siitä, kuinka tunnetuella voidaan helpottaa omaa työskentelyä nuorten parissa sekä siitä, että kuinka suuri vaikutus pienillä huomaamattomilla eleillä voi olla oppimistilanteiden kannalta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29616]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
Teachers negotiating multilingualism in the EFL classroom
Pitkänen-Huhta, Anne; Mäntylä, Katja (De Gruyter, 2021)Tässä artikkelissa tutkimme suomalaisten englanninopettajien käsityksiä maahanmuuttajaoppilaista, joilla on monikielinen tausta, vieraan kielen luokkahuoneessa. Aiemmat tutkimukset monikielisistä oppijoista ovat keskittyneet ... -
Teachers' views on multilingualism : how does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? : "Mä olen suomenkielinen ... olen kaikki kieleni ihan opetellut."
Putz, Juho (2016)Monikielisyys ja sen mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet ovat suomalaisissa kouluissa jatkuvasti ja yhä vahvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikielisyys näkyy osana englannin kielen ... -
"Kattokaa nyt missa? se kieli on" : English and French teachers' views on pronunciation and its teaching
Kauppinen, Joonas (2015)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä suomalaiset englannin ja ranskan opettajat ovat ääntämisen roolista kieltenopetuksessa, ja millaisin keinoin he tukevat oppilaidensa ääntämisen oppimista. Alan ... -
"Onneks musiikki on keksitty" : a case study on the role of music in the special needs English language classroom
Leivo, Antti; Rikkola, Heini (2011)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.