Show simple item record

dc.contributor.advisorPitkänen-Huhta, Anne
dc.contributor.authorNieminen, Siiri
dc.date.accessioned2024-11-19T06:50:15Z
dc.date.available2024-11-19T06:50:15Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98500
dc.description.abstractYksi 2020-luvun puhutuimmista ilmiöistä on ollut tekoälyn jatkuva kasvu ja kehitys. Tekoäly on lyönyt itsensä läpi monilla tieteenaloilla ja sitä käytetäänkin paljon esimerkiksi terveydenhuollon ja rahoituksen aloilla. On perusteltua odottaa, että tekoälyn kehitys jatkuu tulevaisuudessa, ja monilla aloilla sen käyttöä lisätään entisestään. On väläytelty jopa ennusteita, joiden mukaan tietyt työtehtävät häviävät ajan myötä kokonaan, sillä tekoäly voi tulevaisuudessa hoitaa ne paljon ihmistä tehokkaammin (Ramsila, 2023). Tekoälyllä on paljon näkyvyyttä mediassa, ja monet tekoälyyn liittyvät kysymykset jakavat voimakkaasti mielipiteitä. Huolta aiheuttaa esimerkiksi se, kuinka pitkälle tekoäly voi kehittyä ja miten tämä tulee vaikuttamaan yhteiskuntaan. Tekoälyn käyttömahdollisuuksista ja uhkakuvista koulutuksen ja sivistyksen parissa on tehty jonkin verran tutkimusta, mutta dynaamisuutensa vuoksi tiedot vanhenevat ja muuttuvat jatkuvasti. Lisäksi tekoäly on nykyisessä laajuudessaan vielä melko uusi ilmiö, joten sen tutkimiseen tarvitaan aikaa. Lisää tutkimusta tarvittaisiin erityisesti kartoittamaan sitä, miten tekoälyä voidaan käyttää oppimisen ja opetuksen tukena. Koulutuksen ja sivistyksen näkökulmasta keskustelua ovat herättäneet erityisesti chatbotit kuten ChatGPT, joka pystyy reaaliaikaisesti tuottamaan tekstiä ja vastaamaan käyttäjänsä kysymyksiin lähestulkoon aiheesta kuin aiheesta. Yleinen huolenaihe on, että lapset ja nuoret eivät enää opi koulussa tärkeitä opiskeluun liittyviä taitoja, kuten ainekirjoitusta tai itsenäistä ajattelua, koska koulutehtävät voidaan ulkoistaa suoraan tekoälyn hoidettavaksi. Tämän tutkielman tarkoitus on tarjota faktuaalista tietoa tekoälysovelluksista sekä toimia inspiraation lähteenä tarjoamalla konkreettisia esimerkkejä tekoälyn hyödyntämiseen. Tutkielma käsittelee tekoälyn hyödyntämistä erityisesti lukion A-englannin opettamisessa, ja sen sisältämät tehtävät on suunniteltu LOPSin (2019) moduulien ENA2, ENA3, ENA4, ENA5 ja ENA6 sisältöihin ja tavoitteisiin sopiviksi. Tehtäviä voi kuitenkin soveltaa myös muiden ikäryhmien ja oppiaineiden opetukseen. Materiaalia voivat hyödyntää kaikki tekoälystä kiinnostuneet, jotka kaipaavat ohjeita tai inspiraatiota.fi
dc.format.extent52
dc.language.isoen
dc.subject.otherEFL
dc.subject.othermaterial package
dc.subject.othertechnology literacy
dc.titleUtilizing artificial intelligence in EFL teaching : a material package for Finnish upper secondary school
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202411197337
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysotekoäly
dc.subject.ysolanguage teaching
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysostudy material
dc.subject.ysogeneral upper secondary school
dc.subject.ysoartificial intelligence


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record