Path to podcasting : a material package for a podcasting module in upper secondary school
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Podcasteja on hyödynnetty kielten opetuksessa eri tavoin 2000-luvun alusta alkaen (Evans 2008, McLoughlin, Lee ja Chan 2006, Sze 2006, Rosell-Aguilar 2007). Podcastit voidaan jakaa kategorioihin erilaisin perustein. Tämän tutkielman puitteissa olennaisin on jako viihteeksi tarkoitettuihin podcasteihin, kielten opetukseen suunnattuihin podcasteihin ja niin opettajien kuin oppijoiden itse tuottamiin podcasteihin (Rosell-Aquilar 2007). Kielten opetuksessa on mahdollista hyödyntää kaikkia mainittuja kategorioita erilaisin tavoin, joskin tämä materiaalipaketti keskittyy oppijoiden itse tekemiin podcasteihin ja hyödyntää viihteeksi suunnattuja podcasteja käytetyissä materiaaleissa.
Vieraaseen kieleen ja erityisesti sen puhumiseen voi oppijoilla liittyä ahdistusta ja pelkoa (Horwitz, Horwitz ja Cope 1986). Suomalainen koulujärjestelmä on pitkään korostanut oikeakielisyyttä ja taitoa kääntää tekstiä tyylipuhtaasti kielestä toiseen (Rissanen, Taavitsainen and Nevalainen 2004). Lukion nykyisessä opetussuunnitelmassa näkyy kuitenkin yleisesti vallitseva näkemys kommunikatiivisuuden merkityksestä kielten opetuksessa (Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019), jota myös kielen oppimisen tutkimus korostaa. Tämä tarkoittaa suurempaa määrää tilanteita, joissa oppijoiden oletetaan käyttävän vierasta kieltä suullisesti opinnoissaan, mikä voi johtaa kielen puhumiseen liittyvään ahdistukseen. Path to Podcasting -materiaalipaketin tavoitteena on tarjota oppijoille mahdollisuus käyttää kieltä projektityöskentelyn välineenä ja madaltaa rimaa puhua vieraalla kielellä.
Materiaalipaketti nojaa vahvasti Kolbin (1984) kokemuksellisen oppimisen kehän teoriaan, jonka mukaan oppijat rakentavat uusia käsityksiä käsiteltävästä aiheesta aiempien kokemuksiensa perusteella ja hyödyntävät näitä käsityksiä uusissa kokemuksissa.
Tämä materiaalipaketti on suunnattu lukion toisen ja kolmannen vuoden opiskelijoille. Materiaalipaketti on toteutettu verkkosivujen muodossa ja sen tarkoituksena on tutustuttaa opiskelijat podcasteihin projektityöskentelyluonteisesti. Nettisivut sisältävät 10x75 minuutin oppituntien suunnitelmat, jotka on jaettu kahteen osaan. Näistä osista ensimmäinen keskittyy esittelemään podcasteihin liittyviä käytäntöjä sekä podcast-tyyppejä erilaisin tehtävin ja toisessa osassa opiskelijat pääsevät työstämään omaa podcast-jaksoaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Start talking! : a communicative material package for the upper secondary school oral English course
Kallio, Sanni (2016)Suullisen kielitaidon opetus etenkin lukiossa on saanut viime aikoina paljon huomiota osakseen. Tästä huolimatta suullinen kielitaito jää valitettavan usein muiden kielitaidon osa-alueiden varjoon, mikä saattaa osaltaan ... -
The roller coaster of emotions : A material package of English oral skills activities on social and emotional competence for upper secondary schools
Vornanen, Katariina (2023)Opettajilla on merkittävä rooli oppilaiden oppimisen edistämisessä sekä heidän hyvinvointinsa tukemisessa. Yksi koulutuksen tärkeistä tehtävistä on tukea oppilaiden kasvua niin, että he oppivat elämässä tärkeitä taitoja, ... -
Utilizing artificial intelligence in EFL teaching : a material package for Finnish upper secondary school
Nieminen, Siiri (2024)Yksi 2020-luvun puhutuimmista ilmiöistä on ollut tekoälyn jatkuva kasvu ja kehitys. Tekoäly on lyönyt itsensä läpi monilla tieteenaloilla ja sitä käytetäänkin paljon esimerkiksi terveydenhuollon ja rahoituksen aloilla. ... -
Do it yourself : a material package for encouraging self-direction in upper secondary school language learning
Salmi, Lilja (2016)Opiskelijoiden itseohjautuvan kielenoppimisen tukeminen on usein yksittäisen kielenopettajan vastuulla, eikä materiaaleja tämän prosessin avustamiseen ole aina helposti saatavilla. Itseohjautuvan oppimisen tärkeys on ... -
English here, English there, English everywhere : language showering material package for English language learning in early childhood education classrooms (ages 3-6)
Leppäkangas, Maiju (2024)Varhainen kielenoppiminen sijoittuu aikaan ennen oppivelvollisuuden alkamista ja se voidaan jakaa kahteen ikäryhmään: varhaisiin kielenoppijoihin (iät 7–12) sekä erityisen varhaisiin kielenoppijoihin (iät 3–6). Tämä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.