University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Do it yourself : a material package for encouraging self-direction in upper secondary school language learning

Icon
2.6 Mb

Authors
Salmi, Lilja
Date
2016
Discipline
Englannin kieliEnglish
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Opiskelijoiden itseohjautuvan kielenoppimisen tukeminen on usein yksittäisen kielenopettajan vastuulla, eikä materiaaleja tämän prosessin avustamiseen ole aina helposti saatavilla. Itseohjautuvan oppimisen tärkeys on kuitenkin entisestään korostunut nyky-yhteiskunnassa, jossa elinikäinen oppiminen ja itsenäinen toimijuus ovat keskeisiä arvoja. Myös uudessa, vuonna 2015 voimaan tulleessa lukion opetussuunnitelmassa itseohjautuvan oppimisen tukemisen merkitystä on korostettu. Opetussuunnitelmassa on myös asetettu tavoitteeksi oppiainerajat ylittävän oppimisen lisääminen. Näistä syistä itseohjautuvaan kieltenoppimiseen opastava materiaalipaketti voisi auttaa toisen asteen opettajia vastaamaan paremmin sekä opetussuunnitelman että oppilaiden tarpeisiin. Itseohjautuvassa oppimisessa päätösvalta ja vastuu oppimisesta siirtyvät opettajalta oppijalle, jonka tehtävänä on suunnitella, seurata ja arvioida omaa oppimistaan. Näin opiskelija tulee tietoiseksi omista oppimisprosesseistaan ja pystyy näin hyödyntämään paremmin sekä saamaansa opetusta että ympäristönsä tarjoamia oppimismahdollisuuksia. Itseohjautuvalla oppimisella on myös sisäistä motivaatiota ja oppimiseen sitoutumista lisääviä vaikutuksia, ja sitä voidaan käyttää oppijaa voimaannuttavana työskentelymuotona. Oppimateriaalipaketin oppimiskäsitys pohjautuu sosiokulttuuriseen viitekehykseen, jonka mukaan kieltä opitaan kommunikaation avulla ja sen kautta. Oppimiskäsityksessä korostetaan vuorovaikutuksen, metakognitiivisten taitojen ja oppimisympäristön vaikutusta oppimiseen. Paketin tehtävät on suunniteltu kannustamaan oppijaa hyödyntämään erilaisia oppimisstrategioita ja vaihtelevia, autenttisia materiaaleja joustavasti sekä yhdessä että yksilöinä. Eri strategioiden ja taitojen lisäksi oppijat harjoittelevat tavoitteiden asettamista, omien oppimisprosessiensa valvontaa ja itsearviointia. Materiaali on järjestetty aikataulun sijaan teemoittain, jotta opettaja ja opiskelijat voivat yhdessä suunnitella kurssisisällöt vastaamaan opiskelijoiden tarpeita. Materiaalissa käsiteltävät teemat ovat kielitietoisuus, kriittinen ajattelu, oman toiminnan ohjaaminen, lukeminen, kuunteleminen, kirjoittaminen, puhuminen ja sanasto. Materiaali tarjoaa oppijoille erilaisten harjoitteiden ja tehtävien lisäksi mahdollisuuden laajempien oppimisprojektien toteutukseen aina tavoitteiden asettelusta ja projektin suunnittelusta tulosten esittelyyn ja oman toiminnan arviointiin. Vaikka materiaalipaketti on lähtökohtaisesti suunniteltu toimimaan lukion valinnaisen kielikurssin pohjana, voidaan materiaalia hyödyntää paitsi täydentämään muuta toisen asteen kielenopetusta myös sekä vanhempien että nuorempien oppijoiden kanssa. Materiaalia ei ole lähtökohtaisesti sidottu mihinkään kieleen, joten se soveltuu myös oppiainerajat ylittävään tai kansainvälisten ryhmien opettamiseen. ...
Alternative title
Material package for encouraging self-direction in upper secondary school language learning
Keywords
Self-direction foreign language learning material package oppimateriaali kielen oppiminen oppiminen englannin kieli itseohjautuvuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606032871

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24534]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package 

    Hämäläinen, Ville (2017)
    Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ...
  • Drama as a method of teaching EFL vocabulary : a material package for lower secondary school teachers 

    Eskelinen, Marja (2017)
    Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan vieraan kielen opetuksessa ”leikin, laulun, pelillisyyden ja draaman avulla oppilaat saavat mahdollisuuden kokeilla kasvavaa kielitaitoaan ja käsitellä myös ...
  • Start talking! : a communicative material package for the upper secondary school oral English course 

    Kallio, Sanni (2016)
    Suullisen kielitaidon opetus etenkin lukiossa on saanut viime aikoina paljon huomiota osakseen. Tästä huolimatta suullinen kielitaito jää valitettavan usein muiden kielitaidon osa-alueiden varjoon, mikä saattaa osaltaan ...
  • Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package 

    Tolvanen, Nina (2018)
    Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ...
  • Have a break, move and learn better : a material package for introducing more kinaesthetic exercises into upper secondary school English classes 

    Toikka, Teemu (2016)
    Kielenopettamisessa kinesteettinen oppiminen ja -opetus ovat harvinaisia. Kinesteettisten tehtävien puute haittaa varsinkin oppilaita, jotka saattavat olla pelkästään kinesteettisiä oppijoita. Liikunnan ja Kansanterveyden ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre