Utilizing artificial intelligence in EFL teaching : a material package for Finnish upper secondary school
Yksi 2020-luvun puhutuimmista ilmiöistä on ollut tekoälyn jatkuva kasvu ja kehitys. Tekoäly on lyönyt itsensä
läpi monilla tieteenaloilla ja sitä käytetäänkin paljon esimerkiksi terveydenhuollon ja rahoituksen aloilla. On
perusteltua odottaa, että tekoälyn kehitys jatkuu tulevaisuudessa, ja monilla aloilla sen käyttöä lisätään entisestään. On väläytelty jopa ennusteita, joiden mukaan tietyt työtehtävät häviävät ajan myötä kokonaan, sillä tekoäly
voi tulevaisuudessa hoitaa ne paljon ihmistä tehokkaammin (Ramsila, 2023). Tekoälyllä on paljon näkyvyyttä
mediassa, ja monet tekoälyyn liittyvät kysymykset jakavat voimakkaasti mielipiteitä. Huolta aiheuttaa esimerkiksi se, kuinka pitkälle tekoäly voi kehittyä ja miten tämä tulee vaikuttamaan yhteiskuntaan.
Tekoälyn käyttömahdollisuuksista ja uhkakuvista koulutuksen ja sivistyksen parissa on tehty jonkin verran tutkimusta, mutta dynaamisuutensa vuoksi tiedot vanhenevat ja muuttuvat jatkuvasti. Lisäksi tekoäly on nykyisessä laajuudessaan vielä melko uusi ilmiö, joten sen tutkimiseen tarvitaan aikaa. Lisää tutkimusta tarvittaisiin
erityisesti kartoittamaan sitä, miten tekoälyä voidaan käyttää oppimisen ja opetuksen tukena. Koulutuksen ja
sivistyksen näkökulmasta keskustelua ovat herättäneet erityisesti chatbotit kuten ChatGPT, joka pystyy reaaliaikaisesti tuottamaan tekstiä ja vastaamaan käyttäjänsä kysymyksiin lähestulkoon aiheesta kuin aiheesta. Yleinen huolenaihe on, että lapset ja nuoret eivät enää opi koulussa tärkeitä opiskeluun liittyviä taitoja, kuten ainekirjoitusta tai itsenäistä ajattelua, koska koulutehtävät voidaan ulkoistaa suoraan tekoälyn hoidettavaksi.
Tämän tutkielman tarkoitus on tarjota faktuaalista tietoa tekoälysovelluksista sekä toimia inspiraation lähteenä
tarjoamalla konkreettisia esimerkkejä tekoälyn hyödyntämiseen. Tutkielma käsittelee tekoälyn hyödyntämistä
erityisesti lukion A-englannin opettamisessa, ja sen sisältämät tehtävät on suunniteltu LOPSin (2019)
moduulien ENA2, ENA3, ENA4, ENA5 ja ENA6 sisältöihin ja tavoitteisiin sopiviksi. Tehtäviä voi kuitenkin
soveltaa myös muiden ikäryhmien ja oppiaineiden opetukseen. Materiaalia voivat hyödyntää kaikki tekoälystä
kiinnostuneet, jotka kaipaavat ohjeita tai inspiraatiota.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Path to podcasting : a material package for a podcasting module in upper secondary school
Kuitunen, Minttumaari (2023)Podcasteja on hyödynnetty kielten opetuksessa eri tavoin 2000-luvun alusta alkaen (Evans 2008, McLoughlin, Lee ja Chan 2006, Sze 2006, Rosell-Aguilar 2007). Podcastit voidaan jakaa kategorioihin erilaisin perustein. Tämän ... -
Do it yourself : a material package for encouraging self-direction in upper secondary school language learning
Salmi, Lilja (2016)Opiskelijoiden itseohjautuvan kielenoppimisen tukeminen on usein yksittäisen kielenopettajan vastuulla, eikä materiaaleja tämän prosessin avustamiseen ole aina helposti saatavilla. Itseohjautuvan oppimisen tärkeys on ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
English here, English there, English everywhere : language showering material package for English language learning in early childhood education classrooms (ages 3-6)
Leppäkangas, Maiju (2024)Varhainen kielenoppiminen sijoittuu aikaan ennen oppivelvollisuuden alkamista ja se voidaan jakaa kahteen ikäryhmään: varhaisiin kielenoppijoihin (iät 7–12) sekä erityisen varhaisiin kielenoppijoihin (iät 3–6). Tämä ... -
Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package
Hämäläinen, Ville (2017)Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.